موضوعات وبسایت : زیبایی، پزشکی و سلامت
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی
تست شخیصت شناسی

علائم مخفی پوکی استخوان

علائم مخفی پوکی استخوان

نویسنده : علیرضا | زمان انتشار : 04 اسفند 1399 ساعت 22:28

پوکی استخون یک "بیماری خاموش" است

استخوان بافت زنده ای است که مدام در حال شکسته شدن و جایگزینی است. پوکی استخوان وقتی ایجاد می شود که سرعت ایجاد استخوان جدید با از بین رفتن استخوان قدیمی همخوانی نداشته باشد. باید گفت پوکی استخوان هیچ گونه علامت خاصی ندارد و اغلب افراد زمانی به بیماری خود پی می برند که یک شکستگی یا ترک خوردگی در استخوان های آنها ایجاد شود.

تست شخیصت شناسی
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

اگر شما نیز می خواهید در سنین پیری به چنین مشکلاتی دچار نشوید باید از دوران جوانی به یکسری علائم توجه داشته باشید؛ با اینکه بیماری پوکی استخوان یک بیماری خاموش است یعنی بدین معنا که هیچ گونه علائمی ندارد اما با توجه به برخی علائم می توان روند پیشرفت این بیماری را کندتر کرد. از شایع ترین علائم مخفی پوکی استخوان می توان به:

600x338-draminjavaheri32.webp

علام پنهان پوکی استخوان

به راحتی دچار شکستگی استخوان می شوید

یکی از بیماری هایی که خیلی پنهان و البته بصورت نامرئی به سراغ افراد می آید «پوکی استخوان » است ، عارضه ای که در سال های اخیر شدت آن میان زنان و مردان ایرانی بخصوص در افراد میان سال بیشتر شده است.

اگر شما جزو افرادی هستید که با یک زمین خوردن ساده دچار شکستگی استخوان می شوید؛ به احتمال زیاد دچار پوکی استخوان هستید. همان طور که می دانید به سست و ضعیف شدن بافت استخوان، پوکی استخوان می گویند که سرانجام چنین چیزی شکستگی استخوان خواهد شد.

شکستگی‌ لگن خطرناک‌ترین نوع شکستگی ناشی از پوکی استخوان است، گاهی بر اثر این عارضه، سر استخوان ران می‌شکند و شکستگی ممکن است حتی منجر به مرگ شود. در این نوع از شکستگی کیفیت زندگی بیشتر بیماران کاهش پیدا کرده و فرد پس از این اتفاق دیگر نخواهد توانست مانند قبل راه برود.

600x338-draminjavaheri34.webp

شکستگی های مکرر یکی از شایع ترین علائم پوکی استخوان

به طور مداوم به دردهای عضلانی و استخوانی دچار هستید

کاملا طبیعی است که با افزایش سن، درد و کوفتگی به سراغتان بیاید. اما تکرار بیش از حد این نوع دردها کمی خطرناک است و نشان دهنده کمبود ویتامین دی و کلسیم در بدن است و همان طور که می دانید کمبود چنین موادی در بدن منجر به تحلیل رفتن استخوان ها شده و در نهایت موجب پوکی استخوان می شود. پس باید این نوع دردها را جدی بگیرید و بی توجه از آن نگذرید.

دردهای عضلانی نیز باید مورد توجه قرار بگیرند؛ خصوصا دردهای عضلانی در ساق پا، زیرا اگر درد ساق پا به هنگام شب اتفاق بیفتد نشان دهنده این است که مقدار کلسیم، پتاسیم خونتان بسیار پایین است.

درد استخوان کمتر از درد مفصل و درد عضله شایع است. گاهی علت درد استخوان واضح است مانند شکستگی و در مواردی هم ممکن است تشخیص علت آن نیاز به بررسی بیشتری داشته باشد. علت درد استخوان هرچه باشد مهم بوده و باید جدی گرفته شود.

بسیاری از دردهایی که در استخوان یک اندام حس میکند ممکن است منشا استخوانی نداشته و از محل دیگری ارجاع شده باشد. پوکی استخوان یکی از عواملی است که می تواند باعث درد در استخوانی که دچار ضعف و سستی شده است؛ شود.

600x338-draminjavaheri29.webp

ناتوانی در باز کردن درد ظروف یکی دیگر از علائم پوکی استخوان

در گرفتن اشیاء دچار اختلال هستید

گرفتن دستگیره و باز کردن در ظرفها برای هر فردی کار راحت و آسانی است؛ اما در صورتی که در باز گرفتن و گرفتن چنین اشیائی دچار مشکل هستید بهتر است هر چه سریعتر فکر به حال مشکل خود بکنید و از یک پزشک متخصص ارتوپد کمک بگیرید؛ زیرا چنین چیزی نشان دهنده ضعیف شدن استخوان ها و بروز مشکلاتی در استخوان ها است.

به صدای استخوان ها نیز توجه ویژه داشته باشید؛ شنیده شدن صدای غیر طبیعی از استخوان همچون تق تق از دیگر نشانه های ضعیف شدن استخوان هاست.

600x338-draminjavaheri33.webp

شکننده بودن ناخن ها از دیگر نشانه های پنهان پوکی استخوان

ناخن های شکننده دارید

ناخن‌ها از اجزای مهم بدن هستند که علاوه بر اثرات حفاظتی، از جهات دیگری نیز اهمیت دارند، بنابراین رشد مناسب و سلامت ناخن‌ها باید همواره مورد توجه قرار گیرد. کمبود کلسیم و کلاژن دو مورد از مهم ترین دلایل شکننده بودن ناخن هاست.

اگر به صورت مکرر ناخن های شما می شکنند و به راحتی ریش ریش می شوند؛ ممکن است بدین معنا باشد که مشکلی در استخوان ها شما وجود دارد.

پایین بودن سطح هورمون استروژن در بدن

استروژن، هورمونی است که در تخمدان های زنان تولید می شود. با این حال، در بدن مردان هم به مقدار کمی یافت می شود. استروژن یک هورمون جنسی محسوب می شود زیرا رشد جنسی را در زنان تنظیم می کند.

استروژن به حفظ سلامت و استحکام استخوان ها کمک می کند. با کاهش سطح استروژن، ممکن است استخوانها تحلیل بروند؛ به همین دلیل است زنان بعد از یائسگی در معرض خطر پوکی استخوان قرار می گیرند.

به همین جهت پیشنهاد می شود زنان با فرا رسیدن دوران یائسگیشان از سطح هورمون های بدنشان مطمئن شوند و در صورت کمبود این هورمون ها با هورمون درمانی تحت درمان قرار بگیرند. 

قد شما به مرور زمان کوتاه تر می شود

متاسفانه باید بگویم پوکی استخوان از جمله بیماری های است که بیشتر از آنکه علائم داشته باشد؛ عوارض دارد! یکی از عوارض باورنکردنی پوکی استخوان، کوتاه شدن قد است.

 اگر در سنین میانسالی با کوتاه شدن قدتان مواجه شدید بهتر است نگران سلامتی تان شوید و از عوارض این عارضه باخبر شوید مهمترین عامل کوتاهی قد در میانسالی پوکی استخوان است.

این امر یعنی کوتاه شدن قد به دنبال پوکی استخوان زمانی رخ می دهد که توده استخوانی و غضروف بین استخوان ها طی سالینان سال بر اثر استفاده زیاد و سنگین از آن کاهش پیدا کند.


آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر