موضوعات وبسایت : زیبایی، پزشکی و سلامت
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی
تست شخیصت شناسی

رفع ترک های پوستی قدیمی

رفع ترک های پوستی قدیمی

نویسنده : محمد پارسایی | زمان انتشار : 29 دی 1399 ساعت 19:02

تست شخیصت شناسی
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

استرچ مارک یا ترک پوستی نوعی اسکار است که زمانی که پوستمان به سرعت چروک می شود یا تحلیل می رود به وجود می آید. تغییر ناگهانی پوست که ممکن است در اثر چاقی و لاغری های سریع مثل زمان بارداری و بعد از آن رخ دهد، سبب شکستن و تخریب ساختمان کلاژن و الاستین که نقش استحکام پوست را دارند می شود و با ترمیم پوست، ترک های پوستی نمایان می شوند.

این ترک ها در پوست همه افراد ظاهر نمی شوند. طبق بررسی ها، نوسان هورمون ها در بروز این عارضه نقش دارند. هم چنین اگر اعضای خانواده تان دچار ترک پوستی شده اند ریسک احتمال در شما بیشتر خواهد بود.

%D8%AA%D8%B1%DA%A9-300x206.jpg

استرچ مارک یا ترک پوستی اغلب در این مواقع به وجود می آید:

  • رشد ناگهانی در دوران بلوغ
  • بارداری
  • کاهش و افزایش وزن ناگهانی
  • ورزشهای عضله ساز مثل بدنسازی و وزنه برداری که عضلات ناگهان حجم می گیرند.
  • استفاده طولانی مدت از کورتیکواستروئید در روی پوست نیز ممکن است سبب این عارضه شود.
  • سندروم مارفان یا بیماری کوشینگ

زمانی که استرچ مارک ظاهر می شود به رنگ های قرمز، صورتی، بنفش، قهوه ای مایل به قرمز یا قهوه ای تیره دیده می شود که بستگی به رنگ پوست شما دارد. این استرچ مارک ها ممکن است در سطح پوست برآمدگی و احساس خارش نیز ایجاد کنند.

%D8%AA%D8%B1%DA%A91-300x203.jpg

به مرور زمان رنگ ها کمتر می شوند و یک فرورفتگی ملایم روی پوست احساس می شود. ترک های پوستی جدیدتر راحت تر قابل درمان هستند. علت قرمز بودن آنها حضور رگ های خونی زیر پوست است. ترک های قدیمی تر هم قابل درمان هستند ولی به مدت بیشتر ودرمانهای طولانی تری نیازمندند.

چگونه ترک های پوستی را برطرف کنیم؟

۱-تراشیدن(لایه برداری) پوست

یک راه ساده برای درمان استرچ مارک های سفید توسط تراشیدن پوست است. در این روش سلولهای مرده پوست جدا می شوند و رشد سلولهای جدید رخ می دهد. این روش کنار درمانهای دیگر موجب افزایش نتایج آن ها نیز می شود.

لایه بردار های شیمیایی نیز اثر مشابهی دارند و با جدا کردن لایه مرده سطح پوست رشد و ترمیم پوست جدید را سرعت می بخشند. البته استفاده زیاد از این موارد ممکن است سبب خشکی پوست شود بنابراین کرم مرطوب کننده مناسب را به طور مستمر استفاده نمایید.

۲-درمان های موضعی

استفاده از کرم های موضعی و پماد ها نیز از راههای ارزان کاهش ظاهر استرچ مارک ها است. بعضی کرم ها بدون نسخه قابل تهیه است در حالی که بعضی باید توسط پزشک و متخصص پوست تجویز شوند.

این درمان باید به طور منظم و پیاپی و طولانی مدت انجام شود تا اثرگذار واقع شود. در درمان با کرم ها کاملا استرچ مارک از بین نمی رود اما تا حد زیادی از ظاهر آن کاسته می شود. پیش از استفاده از کرم و پماد ها با دکترتان مشورت نمایید.

۳-میکرودرمی

این درمان کم تهاجمی برای کاهش ظاهر استرچ مارک ها مناسب است. این درمان نیاز به بیش از یک جلسه مراجعه به پزشک دارد و با توجه به نوع استرچ مارک و عمر و گستردگی آن تعداد نوبت ها توسط پزشک تعیین می شود.

در این درمان لایه اپی درم و رویی پوست هدف قرار داده می شود و در نتیجه آن پوست کلاژن ترشح می کند و پوست سفت و کشیده می شود. در این درمان سلولهای مرده از پوست جدا می شوند و پس از چند جلسه کاهش ظاهر استرچ مارک ها به وضوح قابل مشاهده خواهد بود.

%D8%AA%D8%B1%DA%A92-300x284.jpg

در حین این درمان ممکن است پوستتان خشک شود و به علت تراشیده شدن، پوست دچار قرمزی شود ولی طی ۲۴ ساعت پوست شروع به ترمیم می کند و این علائم از بین می روند.

۴-میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ لایه درمیش پوست را هدف قرار می دهد که لایه میانی پوست و محل ایجاد استرچ مارک ها است. در طی این درمان با سوزن های ریزی که در سر یک دستگاه (درمارول) متصل شده اند سطح پوست را سوراخ می کنند تا کلاژت ترشح شود. این سوزن ها میکروسکوپی هستند و موجب خونریزی نمی شوند و فقط سبب قرمزی پوست می شوند.

این درمان ظاهر پوست را بهتر و ترک های پوستی را کاهش می دهد. برای درمان بهتر و کامل به بیش از یک جلسه با فاصله های یک ماهه نیاز دارید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد میکرونیدلینگ به مقاله ی “جوانسازی پوست با میکرونیدلینگ” از همین سایت مراجعه کنید.

۵-لیزردرمانی

لیزر درمانی یک درمان معمول برای ترک های پوستی است. در این روش لیزرها به پوست نفوذ می کند و باعث بازسازی می شوند. این روش با تحریک بافتهای اطراف ترک های پوستی سبب سرعت بهبود ان ها می شوند.

لیزر تراپی سبب تحریک ملانین که رنگدانه پوست نیز هست در محل لیزردرمانی می شوند و سلولهای رنگدانه در استرچ مارک سبب همرنگ سازی آن با دیگر نقاط پوست می شوند. با اینکه این درمان مفید است ولی به بیش از یک جلسه نیاز دارد تا نتایج قابل توجه ایجاد شود.

لیزرهای متنوعی می توانند مورد استفاده قرار بگیرند مثل فرکشنال و لیزر resurfacing و هموار سازی پوست که به همین دلیل به یک جلسه مشاوره برای تعیین نوع مناسب برای پوست خود نیاز دارید.

%D8%AA%D8%B1%DA%A93-300x200.jpg

۶-جراحی زیبایی

اگر درمان های دیگر ناموفق باشند، می توان از جراحی زیبایی بهره گرفت که این روش به نسبت گران است. جراحی ممکن است خود سبب ایجاد اسکار شود ولی ترک های پوستی را به طور دائم از بین می برد.

روش ابدومینوبلاستی یک روش جراحی است که فقط برای از بین بردن ترک پوستی نیست بلکه پوست اضافی و چربی اضافی را نیز حذف می کند. به موجب این درمان پوست کشیده تر می شود و مستحکم تر به نظر می رسد.

هرچند روش جراحی همراه تعدادی عارضه می آید و بهتر است تا مجبور نشدید از این روش استفاده ننمایید.

درمان های خانگی برای از بین بردن ترک های پوستی

۱-ویتامین A

رتینوئید یا ویتامین A سبب صاف کردن و جوانسازی پوست می شود. در بسیاری از کرم های پوستی از این ماده استفاده شده است. هم چنین می توان از قرص های این ویتامین به صورت خوراکی استفاده نمود. رژیم غذایی غنی از مواد غذایی مانند هویج و سیب زمینی شیرین نیز میزان این پروتئین را در بدن افزایش می دهد.

۲-شکر

بعضی افراد از شکر برای تراش دادن پوست و میکرودرم استفاده می کنند. در این روش مقداری شکر را با یک مایع لطیف کننده مثل روغن بادام یا نارگیل مخلوط کنید تا حالت شن مرطوب بگیرد. و سپس کمی آب لیمو به آن اضافه کنید. این ماده را روی پوست بمالید.

چند بار در هفته از این روش پیش از حمام استفاده کنید تا نتیجه بگیرید.

%D8%AA%D8%B1%DA%A94-300x157.jpg

۳-آلوئه ورا

آلوئه ورای طبیعی خاصیت ترمیم دارد که سبب بهبود ظاهر و درمانترک پوستی می شود و سبب نرم و لطیف سازی پوست می شود. روزانه بعد از دوش گرفتن می توانید از آلوئه ورا استفاده کنید.

۴-هیالورونیک اسید

هیالورونیک اسید سبب آبرسانی پوست و افزایش کلاژن در پوست می شود و شکل و استحکام پوست را پس از کاهش کلاژن بر اثر افزایش سن حفظ می کند. هیالورونیک اسید در بعضی محصولات نیز دیده می شود.

۵-روغن نارگیل

روغن نارگیل سبب بهبود اسکار ها و بازسازی پوست می شود. اگر آلرژی نداشته باشید این ماده کاملا ایمن در نظر گرفته شده است.

درمان های خانگی به نسبت درمان های کلینیکی اثر کمتری دارند و نیاز به مداومت و صبوری بیشتری در درمان با آن ها است.

%D8%AA%D8%B1%DA%A95-300x169.jpg

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان به کلینیک تخصصی پوست و مو دکتر مسعود جعفری مراجعه کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر