موضوعات وبسایت : زیبایی، پزشکی و سلامت
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی
تست شخیصت شناسی

قرص لوراتادین برای کرونا

نویسنده : محمد پارسایی | زمان انتشار : 15 بهمن 1400 ساعت 11:33

عنوان نشریه:    اطلاعات شماره:    عنوان مقاله:    نویسندگان:    آدرس:  

*

تست شخیصت شناسی
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی
  چکیده: 

مقدمه: رينيت آلرژيك از جمله بيماري هاي مهمي است كه در نواحي شرق ايران (به ويژه منطقه شمال شرقي يعني خراسان) به فراواني ديده مي شود و تقريبا 15-10% مردم مبتلا به اين بيماري بوده و از علايم و عوارض آن رنج مي برند. يكي از بهترين طرق درمان رينيت آلرژيك، كه در عين حال رايج ترين روش در بين مردم را نيز در بر مي گيرد، به كار بردن داروهاي آنتي هيستامينيك كلاسيك (مانند كلرفنيرامين) است ولي به علت بروز عوارض جانبي اين داروها (به خصوص عارضه خواب آلودگي و رخوت آن ها كه شديدا در بيماران حساس آزاردهنده است) در درصدي از بيماران امكان ادامه اين نوع درمان نمي باشد. بيش از يك دهه است كه نشان داده شده داروهاي ضد هيستاميني غير خواب آور (مانند ترفنادين، آستميزول، لوراتادين) فاقد اين عوارض بوده و اثرات جانبي بر CNS و همچنين عوارض آنتي كولينرژيك ظاهر نمي سازند. هدف از اين مطالعه بررسي كارآيي اين داروها در شرايط اپيدميولوژيك كشور ايران در كنار مقايسه توليدات داخلي با فرآورده مشابه خارجي مي باشد.
روش كار: در اين مطالعه باليني، اثرات كلينيكي و عوارض جانبي داروهاي لوراتادين و فرم وارداتي آن با نام تجارتي كلاريتين در مقايسه با كلرفنيرآمين بر روي 90 بيمار مبتلا به رينيت آلرژيك در منطقه شمال شرقي ايران مورد بررسي و تحقيق قرار گرفته كه از نوع مطالعات دو سر كور (Double blind) آينده نگر مي باشد. از عده مورد تحقيق 30 نفر كلرفنيرآمين، 30 نفر لوراتادين و 30 نفر ديگر كلاريتين دريافت نموده اند، و سپس نتايج با يكديگر مقايسه شده است. ضمنا جهت تفسير نتايج از آزمون آماري كاي دو (Chi-square) با ضريب اطمينان 95% در مورد هر يك از متغيرها استفاده شده است.
يافته ها: با توجه به نتايج حاصله و با مقايسه P. value به دست آمده در مورد هر يك از علايم باليني كنترل شده توسط داروهاي مورد مطالعه به نظر مي رسد كه هر سه دارو در كنترل نمودن علايم رينيت آلرژيك به طوري موثري عمل نموده و از طرفي رشد خطي در ميزان تاثير از كلرفنيرامين به سمت لوراتادين و متعاقبا كلاريتين ديده مي شود. در مورد عوارض نيز تفاوت معني داري در مورد بروز خواب آلودگي، سردرد، گيجي و خشكي دهان بين كلرفنيرامين با دو داروي ديگر وجود داشته و در عين حال يك كاهش خطي از لوراتادين به سوي كلاريتين نيز وجود دارد.
نتيجه گيري: با بررسي مشاهدات و نتايج به دست آمده اين گونه به نظر مي رسد كه در موقعيت جغرافيايي كشور ايران نيز، لوراتادين و به ويژه كلاريتين مي توانند به عنوان داروهاي ضد هيستاميني غير خواب آور موثر و پر قدرتي كه با عبور نكردن از سد خوني – مغزي داراي عوارض جانبي خاصي نمي باشند، در خط اول درمان بيماران به ويژه در افراد حساس به ديگر آنتي هيستامينيك ها به كار رفته و درمان موفقيت آميزي براي رينيت آلرژيك محسوب گردند، و در بين اين دو نيز استفاده از كلاريتين چه از نظر ميزان تاثير باليني و چه از نظر بروز عوارض بر مصرف لوراتادين ترجيح دارد كه توجه بيشتر متوليان دارو و درمان كشور را بر افزايش كيفيت داروهاي داخلي معطوف مي نمايد.<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /?>

  کلید واژه:    موضوعات مرتبط:    ارجاعات:      مقالات نشریه ای مرتبط:    مقالات همایشی مرتبط:   
  pdf-v.gif
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 2358 gsp.png    

314.gif335.gif310.gif674.82.gif315.gif

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: www.sid.ir



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر