موضوعات وبسایت : زیبایی، پزشکی و سلامت
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی
تست شخیصت شناسی

چگونه باسنی صاف و بدون جوش داشته باشیم

چگونه باسنی صاف و بدون جوش داشته باشیم

نویسنده : رضا قربانی | زمان انتشار : 30 دی 1399 ساعت 14:21

جوش های سرسیاه عموماً تجمع چربی های پوست، مواد آرایشی، قطرات ریز عرق و آلودگی های هوا در منافذ پوست هستند. جوش های سرسیاه جوش های کوچکی هستند که به دلیل انسداد فولیکول های مو روی پوست ظاهر می شوند. این جوش ها به جوش های “سرسیاه” معروف هستند زیرا سطح رویی آنها تیره یا سیاه است. جوش های سرسیاه نوع خفیفی از آکنه هستند که معمولاً روی پوست صورت، کمر، قفسه سینه، گردن، بازوها و شانه های دیده می شوند.

تست شخیصت شناسی
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

جوش روی باسن چیست؟

جوش ها یا کورک ها (Boils) عفونت های پوستی – معمولاً باکتریایی – هستند که در قسمت های عمیق تر پوست ایجاد شده و معمولاً فولیکول های مو را هم در بر می گیرند. این ضایعات پوستی به صورت برآمدگی هایی قرمز رنگ بر روی پوست قابل تشخیص هستند و با گذشت زمان پر از چرک می شوند. این نوع معمولاً بر روی باسن ظاهر می شوند.جوش ها در بسیاری از مواقع باعث ایجاد برآمدگی هایی قرمزرنگ و دردناک بر روی پوست می شوند. گاهی اوقات هم پوست اطراف قرمز و متورم می شود. یک جوش در ابتدا تنها نقطه ای کوچک بر روی پوست بوده که تحریک پذیر و دردناک است. به مرور زمان می تواند سخت و سفت شود. جوش به رشد خود ادامه داده و حتی می تواند چرکی شود. در این مرحله نرم تر و بزرگ تر خواهد شد. به تدریج این جوش های سر سفید یا زرد رنگ پاره شده و محتویات چرکی آن ها به بیرون نشت خواهد کرد.برخی از آن ها نمی ترکند و در نهایت بر روی پوست یک توده کوچک سفت و برجسته با تشکیل دلمه (crust) را خواهد داد. گاهی هم از سطح آن ها مایعی شفاف خارج می شود

علل

برخی از عوامل که احتمال ایجاد شدن جوش را افزایش می دهند عبارتند از:

  • تولید چربی بیش از حد در بدن
  • تجمع باکتری های آکنه روی پوست
  • تحریک فولیکول های مو زمانی که سلول های مرده پوست به طور طبیعی از روی سطح پوست نمی ریزند.
  • تغییرات هورمونی در سنین نوجوانی، در زمان عادت ماهیانه و در هنگام استفاده از قرص های ضدبارداری باعث افزایش چربی تولیدشده در بدن می شوند.
  • مصرف برخی داروها مانند کورتیکواستروئیدها، لیتیوم و آندروژن نیز باعث ایجاد جوش سر سیاه می شود.

1. کمپرس گرم برای درمان جوش روی باسن:

اعمال یک کمپرس گرم روی جوش های باسن و ران بسیار مناسب است.گرما احساس آرامش می دهد و کمک می کند تا باکتری ها از فولیکول های مو خارج شوند، به علاوه به کاهش درد نیز کمک خواهد کرد.برای بهترین نتیجه، یک مقدار نمک را با آب گرم ترکیب کنید و از آن برای کمپرس استفاده نمایید.نمک به عنوان یک ضدعفونی کننده طبیعی می تواند به درمان عفونت های خفیف کمک کند. یک قاشق چای خوری از نمک را با دو فنجان آب گرم ترکیب کنید و بدن خود را در آن بخیسانید و یا از این مایع درون کیسه آب گرم خود بریزید و روی منطقه آسیب دیده به مدت 15 دقیقه اعمال کنید و وقتی شروع به خنک شدن کرد مجدداً آب داغ را به آن اضافه کنید.این درمان را چند بار در طول روز تکرار کنید.

2. رفع جوش روی باسن با پک بسته یخ:

اگرچه اعمال یخ به طور مستقیم برای درمان جوش باسن کمک کننده نیست، اما استفاده از بسته یخ می تواند این مشکل را با کاهش التهاب، قرمزی و اندازه جوش رفع کند.سرما باعث می شود تا باکتری مو از فولیکول خارج شود.چند تکه یخ را بر روی یک حوله قرار داده و آن را بسته بندی کنید و به مدت 10 تا 15 دقیقه روی جوش های خود اعمال کنید، این درمان را چند بار در طول روز تکرار کنید.همچنین می توانید از آب سردبرای خیساندن باسن و ران خود استفاده کنید. احتیاط:هرگز از یخ به طور مستقیم بر روی پوست استفاده نکنید زیرا ممکن است باعث التهاب شدید و آسیب به پوست شود.

3. سرکه سیب محلولی قوی برای درمان جوش روی باسن و ران پا:

سرکه سیب یکی دیگر از درمان های خانگی برای جوش ران و باسن است، که به دلیل خواص ضد باکتری و ضد قارچی آن است.همچنین طبیعت اسیدی آن باعث می شود فولیکول های مو و سلول های مرده پوست از بین بروند.این به نوبه خود به خشک شدن سریع جوش کمک می کند و همچنین سطح PH پوست را در حد طبیعی و متعادل نگه می دارد و خطر ایجاد زخم را کاهش می دهد. یک فنجان سرکه سیب فیلتر نشده را در وان حمام با آب گرم ترکیب کنید و به مدت 10 تا 15 دقیقه در آن بنشینید، این درمان را 2 تا 3 بار در هفته تکرار کنید.همچنین می توانید یک تا دو قاشق چای خوری از سرکه سیب را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید و یک یا دو بار در طول روز برای کاهش جوش باسن و ران بنوشید.

ac-image-wj1583155262eE.jpeg

4. رفع جوش روی ران و باسن با روغن درخت چای:

شما همچنین می توانید از روغن درخت چای برای از بین بردن جوش های باسن و ران استفاده کنید، این ماده یک ضدعفونی کننده قوی است و برای تمیز کردن فولیکولهای مو و روند بهبودی بسیار موثر است. همچنین کمک می کند تا باکتری های مضر و سمی از بین بروند و به جلوگیری از تکرار مجدد آن نیز کمک خواهد کرد.چند قطره از روغن درخت چای را روی یک تکه پنبه بریزید و به آرامی به منطقه آسیب دیده اعمال کنید، اجازه دهید تا خشک شود و سپس با آب گرم شستشو دهید.این درمان را دو تا سه بار در روز تکرار کنید.کسانی که دارای پوست حساس هستند، باید قبل از استفاده از این روغن، ابتدا مقداری از آن را با آب یا روغن زیتون رقیق کنید.

5. آلوئه ورا درمانی برای جوش های روی باسن:

آلوورا به دلیل خواص ضد میکروبی و ضد التهابی، به تسکین و خروج باکتری ها از فولیکول های مو که باعث جوش شده اند، کمک می کند.خواص مرطوب کنندگی آن نیز از خشک شدن فولیکول های ملتحمه و ایجاد زخم جلوگیری می کند.رگ های آلوئه ورا را بردارید و ژل تازه آن را استخراج کنید و به جوش های خود اعمال کنید و بعد از 10 تا 15 دقیقه که خشک شد، با آب شستشو دهید.این درمان را 2 تا 3 بار در هفته تکرار نمایید.

6. تاثیرات روغن نارگیل بر رفع جوش روی باسن و ران ها:

روغن نارگیل، دارای خواص ضد باکتری و ضد قارچی است و به رفع مشکل شما کمک می کند.همچنین باعث کاهش قرمزی و التهاب ناشی از جوش می شود، علاوه بر این یک مرطوب کننده ملایم بر روی پوست است.روغن نارگیل را روی پوست آسیب دیده اعمال کنیدو به آرامی ماساژ دهید، این کار را چند بار در روز مجددا تکرار کنید و لازم نیست که آن را شستشو دهید زیرا به خوبی جذب پوست می شوند. همچنین می توانید یک قاشق غذاخوری از پودر زردچوبه و کمی روغن نارگیل را با یکدیگر ترکیب کنید و آن را روی پوست آسیب دیده اعمال کنید و بعد از 20 تا 30 دقیقه بشویید.این کار را دوبار در روز برای رسیدن به نتایج سریع تر انجام دهید. به جای روغن نارگیل می توانید از روغن زیتون نیز استفاده کنید، با این تفاوت که پس از استفاده روغن زیتون را شستشو دهید زیرا ممکن است باعث آسیب به فولیکول های مو شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر