موضوعات وبسایت : زیبایی، پزشکی و سلامت
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی
تست شخیصت شناسی

قرص سیپروترون استات باعث چاقی میشود

قرص سیپروترون استات باعث چاقی میشود

نویسنده : رضا قربانی | زمان انتشار : 19 شهریور 1400 ساعت 01:23

پرمویی یکی از مشکلاتی است که بر اثر بر هم خوردن هورمون‌های بدن خانم‌ها ایجاد می‌شود. این عارضه باعث ایجاد مو‌های تیره در نواحی صورت، سینه و کمر می‌شود. در واقع پرمویی زمانی روی می‌دهد که هورمون جنسی مردانه (آندروژن) بیش از حد تولید شود. از دلایل بروز پرمویی می‌توان به وراثت، مصرف برخی داروها، سندرم تخمدان پلی کیستیک، چاقی و ... اشاره کرد. روش‌های درمانی مختلفی برای درمان پرمویی وجود دارد. اگرچه با مصرف داروهای خوراکی تجویز شده توسط پزشک می‌توان تا حدی آن را درمان کرد اما درمان قطعی برای این عارضه انجام روش‌هایی مثل لیزر موهای زائد است. در ادامه با قرص سیپروترون استاتبه عنوان یکی از درمان‌های دارویی رایج آشنا می‌شویم.

تست شخیصت شناسی
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

قرص سیپروترون استات چیست؟

قرص سیپروترون استات (Cyproterone Acetate) از داروهای هورمونی است که به عنوان یک هورمون جنسی ساختگی مانع از تأثیر هورمون‌های جنسی مردانه می‌شود. از همین رو برای درمان آکنه حاد مقاوم به درمان و همچنین درمان رشد موهای زائد (هیرسوتیسم) در زنان، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مواردی از این دارو برای درمان سرطان پروستات در مردان استفاده می‌شود. از قرص سیپروترون استات به همراه قرص استروژن می‌توان برای پیشگیری از بارداری نیز استفاده کرد.

برخی پزشکان سیپروترون استات را برای کنترل تمایلات جنسی بیش از حد مردان هم تجویز می‌کنند. این دارو به آهستگی از طریق مدفوع و ادرار دفع می‌گردد.

 نام‌های تجاری


 Androcur, Androcur

 موارد مصرف

 رفع آکنه و موهای زائد

 پیشگیری از بارداری

 درمان سرطان پروستات

مقدار و نحوه مصرف قرص سیپروترون استات

بهتر است میزان دقیق مصرف این دارو، توسط پزشک تعیین گردد. به طور معمول بزرگسالان باید ۵۰ میلی‌گرم از دارو را ۲ بار در روز مصرف کنند. طول دوره درمان بر حسب نوع بیماری متفاوت بوده و معمولا ۱۰ روز است. چنانچه از این دارو به منظور درمان آکنه و پرمویی استفاده می‌شود؛ درمان را باید از روز پنجم دوره قاعدگی آغاز نمود.

برای درمان سرطان پروستات در مردان در ابتدای درمان روزانه ۳۰۰ میلی‌گرم در ۲ تا ۳ دوز تقسیم شده پس از غذا و سپس روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلی‌گرم در ۲ تا ۳ دوز تقسیم شده به عنوان درمان نگهدارنده توصیه می‌شود. از این دارو زمانی در درمان سرطان پروستات استفاده می‌شود که سایر داروها موثر نباشد یا تحمل نشوند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر