موضوعات وبسایت : زیبایی، پزشکی و سلامت
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی
تست شخیصت شناسی

عمل چشم گربه ای در تهران

عمل چشم گربه ای در تهران

نویسنده : علی بجنوردی | زمان انتشار : 06 اسفند 1399 ساعت 17:43

کانتوپلاستی (Canthoplasty ) یا جراحی چشم گربه‌ای (گربه‌ای کردن چشم) عملی است که برای بازسازی گوشه داخلی چشم انجام می‌شود. در واقع لغات کانتوپلاستی (Canthoplasty ) و کانتوپکسی (Canthopexy ) برای توصیف جراحی‌های پلک پایین برای ایجاد چشم گربه‌ای درشت کردن چشم به کار می‌روند. هدف از انجام جراحی درشت کردن چشم، ایجاد ظاهری جوان‌تر در چهره و چشمانی جذاب‌تر است. عمل کانتوپلاستی ممکن است همراه با کانتولیز (جدا کردن پوست گوشه چشم از استخوان و تاندون زیر آن) انجام شده و یا به عنوان بخشی از یک عمل جراحی بزرگ‌تر مانند بلفاروپلاستی (جراحی زیبایی پلک برای بازسازی حالت پلک) انجام شود.

تست شخیصت شناسی
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

برای آن‌که متقاضی مناسبی برای انجام دادن هر عمل جراحی زیبایی از جمله جراحی چشم گربه‌ای باشید، لازم است که در ابتدا سلامت عمومی داشته باشید. همچنین طبیعتاً پلک‌های شما باشد پوستی چروک و افتاده داشته باشند و یا حالت پف‌کرده داشته باشند تا با انجام جراحی زیبایی چشم، مشکل آن‌ها برطرف شده و زیباسازی شوند. افرادی که به خاطر کم‌کاری تیروئید چشمانی پف‌کرده دارند و دچار ورم چشم شده‌اند، احتمالاً متقاضی مناسبی برای این جراحی نیستند. کانتوپکسی و کانتوپلاستی (جراحی کشیدن چشم) برای کاهش ورم اطراف چشم (ورم ناشی از تجمع مایعات) مناسب نیست. طی جلسه‌ی مشاوره‌ی قبل از جراحی، شما می‌توانید عکس‌های مربوط به قبل و بعد از جراحی سایر بیماران را ببینید تا درک صحیح‌تر و تصور واقعی‌تری از نتایج احتمالی جراحی چشم گربه‌‌‌‌‌‌‌‌ای داشته باشید. پزشک شما نیز در مورد آمادگی‌های قبل از عمل، چگونگی انجام جراحی چشم گربه‌‌‌‌‌‌‌‌ای، و مراقبت‌های پس از آن در دوره‌ی بهبودی، به شما توضیحات لازم را می‌دهد. جهت دریافت وقت مشاوره میتوانید با شماره‌های 02188334029 و 02188333259 تماس حاصل فرمایید.

تفاوت بین تکنیک‌های کانتوپلاستی و کانتوپکسی برای جراحی چشم گربه‌ای و کشیدن چشم


هرچند کانتوپلاستی و کانتوپکسی گاهی حتی به جای یکدیگر به کار می‌روند، اما این دو واژه بیانگر دو تکنیک متفاوت جراحی برای کشیده کردن چشم ها هستند. در تکنیک کانتوپلاستی، عضله‌ی حلقوی چشم بریده می‌شود و تاندون کانتال خارجی در محل کناره‌ی کاسه‌ی چشم  از استخوان کمی جدا می‌شود و قسمتی از این تاندون بریده می‌شود. سپس ساختار داخلی پلک پایین بالا کشیده می‌شود و به همین نقطه در استخوان کاسه‌ی چشم (محل برش داده‌شده‌ی تاندون) متصل می‌شود. پوست اضافی نیز بریده می‌شود. در تکنیک کانتوپکسی برای جمع کردن و ایجاد ثبات بیشتر در همان تاندون کانتال خارجی و عضله‌ی متصل به آن، از بخیه استفاده می‌شود و دیگر تاندون بریده و بازسازی مجدد نمی‌شود. این عمل موجب به وجود آمدن فضای اضافی در پلک پایین می‌شود و به همین خاطر پوست اضافه که حالت شل و افتاده پیدا کرده است، برداشته می‌شود. تکنیک کانتوپلاستی در مقایسه با کانتوپکسی، تهاجمی‌تر است. از آنجایی که در این روش بافت پلک پایینی کوچک می‌شود، در صورتی که جراحی طی چند سال بعدی با شکست مواجه شود و یا افتادگی پلک پایین بیشتر شود، بافت کافی در پلک پایین برای بالا کشیدن پلک وجود ندارد تا بتوان مشکل افتادگی پلک را حل کرد. بسیاری از جراحان برای بیمارانی که مشکلات ساختاری در پلک خود (مانند اکتروپیون) دارند، از روش کانتوپلاستی استفاده نمی‌کنند و این تکنیک را برای اصلاحات احتمالی که در آینده ممکن است به آن نیاز باشد، ذخیره نگه می‌دارند و در مرحله اول از تکنیک کانتوپکسی استفاده می‌کنند.

مشاوره


 لازم است که شما با پزشک جراح خود یک جلسه‌ی مشاوره‌ی کامل و جامع داشته باشید و طی ابن جلسه، از یک طرف، انتظارات و خواسته‌های شما از عمل جراحی و از طرف دیگر، نتایج احتمالی که می‌توان با انجام جراحی به آن دست یافت، مورد بحث و بررسی قرار بگیرد. جراح شما، وضعیت عمومی سلامت شما را ارزیابی می‌کند و در مورد اقدامات قبل و بعد از جراحی به شما اطلاع می‌دهد تا بتوانید به بهترین نتایج ممکن است جراحی دست یابید.

برنامه‌ریزی برای انجام جراحی


برنامه‌ریزی کردن برای انجام عمل جراحی کشیده کردن چشم ممکن است چند هفته یا چند ماه طول بکشد که بخشی از آن به این موضوع مربوط می‌شود که شما چه زمان می‌توانید برای مرخصی گرفتن از کار یا کنار گذاشتن کارها و وظایف روزمره خود، وقت بگذارید تا بتوانید جراحی کشیده کردن چشم را انجام داده و به طور کامل بهبود یافته و سپس به محل کار خود بازگردید. زمان انجام جراحی کشیدن گوشه چشم از سوی دیگر به جراح شما و این که چه زمانی آزاد است، بستگی دارد.

انواع جراحی‌های کشیدن چشم


رایج‌ترین انواع جراحی زیبایی چشم برای کشیدن چشم و پلک به صورت زیر است:

جراحی کشیدن قسمت خارجی چشم ( Lateral Canthoplasty)

جراحی کشیدن قسمت خارجی چشم یا کانتوپلاستی خارجی موجب می‌شود که چشمان شما کمتر حالت خمار و پلک‌ها بالا کمتر افتاده باشد و اصطلاحاً چشم شما گربه‌ای شود. شما همچنین می‌توانید برای رفع افتادگی پلک پایین خود، این جراحی را انجام دهید. این جراحی در هر صورت موجب کشیده شدن چشم و رفع حالت خواب‌آلود و خسته‌ی چشم شده و چشمان شما را اصطلاحاً گربه‌ای می‌کند.

  • کشیده کردن گوشه خارجی چشم (کانتوپلاستی خارجی) موجب فرم دادن بهتر به گوشه‌ی خارجی چشم می‌شود
  • این تکنیک جراحی در ابتدا برای ترمیم و اصلاح اختلالات پلک مانند افتادگی پلک، طراحی شده است.
  • امروزه این عمل جراحی، در برخی از موارد به منظور زیبایی و برای ایجاد حالتی صاف‌تر در پوست اطراف چشم و کشیده کردن چشم‌ها انجام می‌شود.
  • این عمل جراحی در بین زنان و مردان کره‌ای که پلک بالایی آن‌ها معمولاً افتادگی دارد، بسیار محبوبیت دارد و به منظور رفع افتادگی پلک و درشت‌تر شدن چشم‌ها انجام می‌شود.
  • برای بسیاری از افراد، انجام این جراحی موجب می‌شود که چشم‌ها کمی بازتر و در نتیجه درشت‌تر به نظر بیایند و حالت خمار و خسته‌ی چشمان آن‌ها برطرف شود.
  • برخی از بیماران نیز این جراحی را برای ایجاد حالت “چشم گربه‌ای” انجام می‌دهند تا گوشه‌ی  خارجی چشم آن‌ها کمی به سمت بالا متمایل شود.

جراحی کشیدن قسمت داخلی چشم (epi-canthoplasty)

جراحی کشیدن قسمت داخلی چشم (epi-canthoplasty) موجب فرم دهی به قسمت داخلی چشم شما می‌شود. ترکیب دو تکنیک کانتوپلاستی خارجی و اپیکانتوپلاسنتی (کشیده کردن قسمت داخلی و خارجی چشم) می‌تواند شما را به تغییر ظاهری دلخواهتان برساند. اما باید برای انجام این دو جراحی به طور همزمان، در انتخاب جراح خود دقت بسیار زیادی کنید چرا که هر دوی این جراحی‌ها پیچیده و ظریف هستند و نیازمند مهارت بسیار بالا و صرف دقت زیاد می‌باشند. حتما جراحی را انتخاب کنید که تخصص او در انجام جراحی‌های چشم، پلک و ابرو است و یا جراحی که تخصص او جراحی پلاستیک پلک می‌باشد. برای انجام این جراحی هرگزخطر کار کردن با یک جراح کم‌تجربه که هزینه‌ی کمتری دریافت می‌کند را قبول نکنید، چرا که قرار است بر روی قسمتی از صورت خود جراحی را انجام دهید که تأثیر حیاتی بر ظاهر و زیبایی چهره‌ی شما و همچنین سلامت شما دارد و از سوی دیگر جراحی پلک می‌تواند بر روی دید شما نیز تأثیر بگذارد و این موضوع بدین‌جهت اهمیت بالایی دارد.

اصلاح افتادگی پلک پایین با کمک جراحی کشیدن چشم

اکتروپیون (Ectropion) یکی از مشکلاتی است که معمولاً با بالا رفتن سن به تدریج ایجاد می‌شود. واژه‌ی اکتروپیون به معنای برگشتن پلک پایینی به سمت خارج است. برای برطرف کردن این مشکل ممکن است از ترکیبی از تکنیک‌های جراحی استفاده شود. انتخاب روش جراحی به عوامل مختلفی از جمله، آناتومی صورت شما، سوابق ژنتیکی شما، سبک زندگی شما، وضعیت پیری پوست و سایر مشکلات و بیماری‌های پوستی که موجب افتادگی پلک شده‌اند، بستگی دارد. سایر عواملی که در انتخاب روش جراحی مؤثر هستند، شامل علت اصلی افتادگی پلک شما و داشتن سابقه در انجام عمل بلفاروپلاستی (جراحی زیبایی پلک) می‌شود.

بهبودی


این جراحی معمولاً با اعمال بیهوشی موضعی انجام می‌شود و بنابراین بهبودی پس از آن کوتاه مدت است. بهبودی کامل بیمار پس از جراحی کشیده کردن چشم، در بیماران مختلف متفاوت است اما عموماً بین 2 تا 4 هفته طول می‌کشد. جراح شما تمامی اطلاعات لازم در مورد اقدامات و دستورالعمل‌های پس از جراحی را در اختیار شما قرار می‌دهد. بعد از جراحی ممکن است پلک‌ها و چشم شما کمی دردناک، متورم یا کبود باشند. بنابراین سعی کنید تا جای ممکن استراحت کنید و برای کاهش تورم، سر خود را بالا نگه دارید. جراح شما پس از جراحی تمامی داروهایی که لازم است در دوران بهبودی مصرف کنید را برای شما تجویز خواهد کرد. در صورتی که جراحی شما توسط یک متخصص باتجربه و ماهر انجام شود،خطر به جا ماندن زخم جراحی بسیار کمتر می‌شود. جای زخم جراحی زیبایی پلک معمولاً بسیار ظریف و کوچک هستند و در زیر خط پلک پنهان می‌شوند و به ندرت نمایان هستند. با وجود این، در صورتی که معمولاً روی پوست شما به‌سادگی جای زخم باقی می‌ماند و از بین نمی‌رود، این موضوع را به جراح خود اطلاع دهید.

خطرات جراحی کشیده کردن چشم


مانند هر عمل جراحی دیگری، عمل جراحی کانتوپلاستی و کشیده کردن چشم نیز با خطراتی همراه است. بیمارانی که این جراحی را انجام می‌دهند، ممکن است با هر یک از عوارض جانبی زیر روبه‌رو شوند:

  • واکنش شدید به ماده بیهوشی
  • خونریزی
  • لخته شدن خون
  • کبودی
  • عفونت
  • به جا ماندن جای زخم جراحی
  • تورم

هر چند تورم و کبودی چشم از عوارض بسیار شایع جراحی هستند اما ظرف یک هفته کاملاً برطرف می‌شوند. برخی از بیماران نیز بلافاصله بعد از جراحی، متوجه تغییراتی در دید خود می‌شوند که این حالت نیز موقتی است و دید طبیعی شما به زودی به حالت قبل بازمی‌گردد. بعد از عمل جراحی، لازم است که هنگام بیرون رفتن از خانه حتماً با عینک ضدآفتاب از چشمان خود محافظت کنید و سعی کنید تا جای ممکن فشار کمتری به چشم خود وارد کنید. برای مثال زمان مطالعه و تماشای تلویزیون را کاهش دهید. بیماران همچنین باید تا چند هفته پس از جراحی از استفاده از لنز خودداری کنند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: raziclinic.ir



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر