موضوعات وبسایت : زیبایی، پزشکی و سلامت
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی
تست شخیصت شناسی

پریود نشدن بعد از قطع قرص ضد بارداری

پریود نشدن بعد از قطع قرص ضد بارداری

نویسنده : محمد پارسایی | زمان انتشار : 07 فروردین 1401 ساعت 01:31

پریود نشدن: در صورتی که شما برای جلوگیری از بارداریِ ناخواسته قرصهای ضدبارداری بلعیدنی را مصرف می کنید، احتمالا عقب افتادن یک پریود به ذهن شما نمی رسد. اما عقب افتادن پریود هنگام پیشگیری از بارداری غیرمتداول نیست، و در بسیاری موارد، به معنای این نیست که مشکلی رخ داده است. مادامی که شما از دستورالعملهای پیشگیری از باداری پیروی می کنید، احتمالا ایمن هستید. در واقع، برخی زنان حتی پیشگیری از باداری را برای پریود نشدنِ تعمدی مورد استفاده قرار می دهد.

تست شخیصت شناسی
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

5.علت پریود نشدن بعد از قطع کردن قرص ال دی

اما در صورتی که هنگام پیشگیری، عقب افتادن پریود را تجربه می کنید، چگونه باید بفهمید که این مساله طبیعی است؟ این مقاله را بخوانید تا دریابید که آیا پریود نشدن هنگام پیشگیری از بارداری طبیعی است؟

قرصهای پیشگیری از بارداری چگونه عمل می کنند؟

انواع مختلفی قرص پیشگیری از باداری وجود دارد. به طور خلاصه، تمامی انواع روشهای هورمونی پیشگیری از بارداری با جلوگیری از تخمک گذاری عمل می کنند. در صورتی که تخمدانهای شما هر ماه یک تخمک رها نمی کنند، شما از بارداری در امانید.

قرص های پیشگیری از بارداری حاوی استروژن و پروژسترون هستند، اگرچه مینی پیل تنها حاوی پروژسترون است. این هورمونها همراه با یکدیگر برای جلوگیری از چرخه طبیعی قاعدگی و توقف تخمگذاری عمل می کنند.

شما معمولا برای 21 روز قرصهای اکتیو (فعال) را مصرف می کنید و سپس برای 7 روز پلاسیبو (شبه دارو) مصرف می نمایید یا هیچ قرصی نمی خورید. شما باید طی این 7 روز پریود شوید، اما باز هم از بارداری های ناخواسته محافظت خواهید شد. همچنین گزینۀ مصرف 24 قرص اکتیو و 4 قرص پلاسیبو وجود دارد که امروزه با ویژگیهای فیزیولوژیکی بدن هماهنگ تر است. در مورد مینی پیل، شما 28 روز مستقیما آنها را دریافت می کنید و سپس بسته بعدی را بدون استراحت آغاز می نمایید.

همچنین قرص پیشگیری از بارداری از طریق افزایش ضخامت مخاط گردن رحم مانع از بارداری می شود، این کار شناور شدن اسپرم در رحم شما را دشوارتر می سازد. این کار همچنین باعث می شود لایه داخلی اندومتر نازک تر شود. این بدین معناست که حتی در صورتی که تخمک ها رها شوند و بارور گردند، جایی برای لانه‌گزینی در رحم شما نخواهند داشت.

5.علت پریود نشدن:آیا (قرص) جلوگیری از بارداری از پریود شما جلوگیری می کند؟

از لحاظ تکنیکی، بله. خونریزی که شما هنگام پیشگیری از بارداری دارید یک پریود واقعی نیست. بدن شما تخمک گذاری نمی کند یا چرخه قاعدگی طبیعی را هنگام مصرف قرصهای ضد بارداری بلعیدنی طی نمی نماید. در عوض، آنچه شما به عنوان پریود در هنگام پیشگیری از بارداری درک می کنید در واقع یک خونریزی ناشی از محرومیت است.

این خونریزی واکنش بدن شماست که این هورمونها را طی هفته باقیمانده در پایان بسته 21 روزه تان دریافت نمی کند. این بدین معناست که در صورتی که شما به صورت متوالی مصرف این قرص را ادامه نمی دهید، در حقیقت می توانید به طور ایمن با پیشگیری از بارداری مانع از پریود شوید. و حتی در صورتی که وقفه 7 روزه (در مصرف قرص) داشته باشید، باز هم برخی عوامل می توانند سبب شوند پریودتان به تعویق بیفتد.

 

5.علت پریود نشدن:بعد از قطع مصرف قرصهای جلوگیری از بارداری (ال دی) چه زمانی پریود می شوید؟

وقتی شما دوره 7 روزه عدم مصرف قرص در هر ماه را آغاز کرده اید، معمولا 2 تا 4 روز در “هفتۀ بدون مصرف قرص” آغاز به خونریزی خواهید کرد. این زمان بسته به هر زنی متفاوت است، اما پیشگیری از بارداری چرخه شما را منظم می کند. بدین معنی که بعد از چند ماه مصرف قرص، معمولا متوجه می شوید که پریود شما در یک روز یکسان در هر ماه آغاز می شود.

بنابراین، احتمال دارد که شما هر 28 روز پریود شوید. اما حتی بعد از اینکه بدن شما به این قرص عادت می کند، باز هم ممکن است در زمان پیشگیری از بارداری تاخیر پریود را تجربه کنید. در صورتی که تاخیر تنها چند روز باشد، جای نگرانی نیست.

به خاطر داشته باشید که پیشگیری شما از بارداری در صورتی که قرص را به صورت صحیح مصرف کنید، کارآمد خواهد بود. در صورتی که مصرف قرص را سه بار یا بیشتر فراموش کردید، ممکن است خونریزی ناشی از محرومیت را قبل از برنامه ریزی وقفه 7 روزه تجربه کنید. بدین معنا که شما دیگر برای این ماه در برابر بارداری محافظت نمی شوید و نیاز است بسته جدیدی را آغاز نمایید.

آیاعقب افتادن یک پریود به معنای بارداری است؟

در صورتی که طبق دستورالعمل های تولید کننده، قرصهایتان را مصرف می کنید، 99.7% در برابر بارداری ایمن هستید، حتی اگر پریودتان به تاخیر بیفتد. کارایی این قرصها به این بستگی دارد که هر روز قرص را تقریبا در زمان یکسان مصرف نمایید.

دلایل مختلفی وجود دارند که می توانند سبب به تاخیر افتادن پریود در زمان مصرف قرص شوند. هرچند، شما باید همواره به خاطر داشته باشید که هیچ روش پیشگیری از بارداری 100% کارآمد نیست. بنابراین، در صورتی که در دوره پیشگیری از بارداری پریود نشده اید، می توانید مرتب تست بارداری بدهید. در صورتی که تست منفی بود، استرس شما را کاهش می دهد و به برگشتن چرخه شما به حالت طبیعی کمک می کند.

هر چند در صورتی که سه بار یا بیشتر قرص را مصرف نکرده اید، شانس تخمک گذاری شما افزایش خواهد یافت. در صورتی که چند روز بعد از عقب افتادن قرص هیچ خونریزی را تجربه نکنید، باید تست بارداری بدهید تا اطمینان یابید که پیشگیری از بارداری در شما با شکست مواجه نشده است. همچنین شما باید در صورتی که دو پریود متوالی را هنگام پیشگیری از بارداری از دست دادید باید تست بارداری بدهید.

5علت به تاخیر افتادن پریود در زمان (مصرف قرص) پیشگیری از بارداری

بدن شما به شیوه های مختلف به بسیاری از موقعیتها واکنش می دهد. هورمونها می توانند به دلایل بسیار، نوسان داشته باشند و این نوسانات می تواند سبب به تاخیر افتادن پریود هنگام مصرف قرص گردد. موارد زیر برخی از متداولترین دلایل برای تاخیر پریود هنگان پیشگیری از بارداری هستند.

استرس

در واقع استرس می تواند به هورمونهای شما آسیب برساند. استرس سطح کورتیزول شما را افزایش می دهد، که هورمون استرس نیز نامیده می شود. استرس همچنین بر هیپوتالاموس شما اثر دارد که غده ای است که بسیاری از عملکردهای هورمونی در بدن شما را کنترل می نماید. این مساله می تواند طی چرخه شما عدم تعادل هورمونی ایجاد کند.

استرس همچنین می تواند یک چرخه معیوب ایجاد کند که به تاخیر پریود می انجامد. در صورتی که شما نگران تاخیر پریود هستید، سطوح هورمون شما نوسان دارد، که این احتمال اینکه پریود شوید را کمتر می کند. به همین دلیل است که بسیاری از پزشکان توصیه می کنند برای اینکه از نگرانی رهایی یابید یک تست بارداری، ادرار یا خون انجام دهید.

هر موقعیتی که سبب استرس شود می تواند باعث تاخیر پریود شما هنگام مصرف قرص گردد. در نهایت، مرگ یا بیماری شخص مورد علاقه، مهاجرت به کشور دیگر، یا حتی مسافرت می توانند سبب تاخیر پریود شود.

 5.علت پریود نشدن :کاربرد طولانی قرص پیشگیری از بارداری

یکی از اثراتی که قرص پیشگیری از بارداری بر بدن شما دارد، کم شدن ضخامت لایه داخلی رحم شماست. این لایه اندومتر است که هر ماه طی پریود شما فرو می ریزد و سبب خونریزی می گردد.

به دلیل اینکه این قرص اندومتر شما را نازک تر می کند، مصرف زیاد قرص پیشگیری از باداری می تواند در نهایت سبب تاخیر پریود شود، حتی در صورتی که شما عدم مصرف 7 روزه قرص را داشته باشید. این بدین دلیل رخ می دهد که اندومتر شما بسیار نازک می شود و نمی تواند ایجاد خونریزی کند، و یک بار پریود نشدن بدین دلیل، طبیعی و نسبتا متداول است.

تغییرات رژیم غذایی

یک رژیم غذایی با کالری بسیار محدود می تواند سبب تاخیر پریود هنگام مصرف قرص شود. محدود کردن زیادِ کالری دریافتی می تواند ایجاد عدم تعادل هورمونی کند، چرا که بدن شما در صورتی که نیاز به تولید هورمون به طور صحیح داشته باشد، عناصر غذایی را دریافت نمی کند. به ویژه زنانی که از اختلال تغذیه رنج می برند بیشتر مستعد این مساله هستند، اما رژیم بسیار کم کالری نیز می تواند بر چرخه شما اثر بگذارد.

وزن کم کردن

آیا می دانستید که هورمونهای جنسی از کلسترول نشات می گیرند؟ بله؟ بنابراین منطقی است که درصد چربی پایین و غیر طبیعی بدن می تواند هورمونهای شما را تخریب کند. زنانی که اضافه وزن یا کمبود وزن دارند می توانند مشکلات هورمونی بیشماری را تجربه کنند. و در صورتی که شما بسرعت مقدار قابل توجهی وزن از دست می دهید، ممکن است بدن شما کالری کافی برای پریود شدن دریافت نکند.

تمرین بیش از حد

حتی برای زنانی که پیشگیری از بارداری ندارند، تمرین بیش از حد می تواند سبب تاخیر پریود شود. این بدین دلیل است که تمرین می تواند سطوح هورمونی شما و چرخه قاعدگی شما را مختل کند. ورزشکارانِ با عملکرد بالا از آمنوره و تاخیر پیوسته پریود رنج می برند، اما حتی ورزشکاران تفریحی می توانند این اختلال را تجربه کنند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر