موضوعات وبسایت : زیبایی، پزشکی و سلامت
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی
تست شخیصت شناسی

پاك كردن شمع از روي شيشه

پاك كردن شمع از روي شيشه

نویسنده : محمد پارسایی | زمان انتشار : 06 فروردین 1401 ساعت 10:50

پاک کردن لکه شمع از روی فرش و دیگر سطوح مختلف از جمله نکات مهم در استفاده بی دردسر انواع شمع زینتی است. به جای ماندن لکه شمع روی فرش، لباس و دیگر سطوح ظاهری نامناسب را به وجود می‌آورد. بیشترین سطوحی که در معرض لکه موم شمع در هنگام استفاده قرار دارد، فرش و مبلمان است. بنابراین داشتن اطلاعات لازم در خصوص اینکه لکه شمع فرش را چگونه پاک کنیم و یا نحوه پاک کردن لکه شمع از روی فرش از اهمیت بالایی برخوردار است. پاک کردن لکه شمع از روی شیشه نیز برای پاک کردن این لکه مومی شکل از روس سطوح شیشه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. با استفاده از چندین روش کاربردی به راحتی می‌توانید برای پاک کردن لکه شمع از روی فرش و دیگر سطوح اقدامات لازم را انجام دهید.

تست شخیصت شناسی
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

سوالات زیادی در این خصوص که چگونه لکه شمع را از بین ببریم و یا نحوه از بین بردن لکه شمع از روی فرش و دیگر سطوح در دسترس به چه صورت است؟ مطرح است. در این مطلب با بررسی اینکه لکه شمع روی فرش را چگونه پاک کنیم و مواردی کاربردی انواع پاک کننده برای از بین بردن لکه شمع از روی سطوح مختلف با شما همراه خواهیم بود.

1594622342_clean-candle-stain-02.jpg

پاک کردن لکه شمع از سطوح مختلف

نکات مهمی در خصوص پاک کردن لکه شمع از روی سطوح و لوازم مختلف منزل وجود دارد. تمامی این موارد مانند جلوگیری از نفوذ لکه موم شمع به روی پارچه مبلمان، انواع فرش و موکت و دیگر سطوح تا نحوه پاک کردن لکه شمع پس از جای گیری بر روی این سطوح را در بر می‌گیرد. استفاده از شمع به بهانه‌های مختلف مثل گرفتن جشن تولد، استفاده از انواع شمع زینتی برای طراحی یک فضای خاص در منزل و مواردی از این قبیل وجود دارد.

بنابراین داشتن اطلاعات کافی در خصوص روش‌های مختلف از بین بردن لکه شمع از روی فرش و دیگر سطوح در معرض آلودگی از نکات مهمی در استفاده از انواع شمع به شمار می‌آید. تمامی موارد اشاره شده ضرورت بررسی نحوه پاک کردن لکه شمع از سطوح مختلف را بیان می‌کند.

لکه شمع روی فرش را چگونه پاک کنیم

برای پاک کردن لکه شمع از روی فرش راهکار‌های مختلفی وجود دارد که وابسته به جنس فرش و نوع لکه در نظر گرفته می‌شود. پاک کردن شمع از روی فرش را می‌توانید با چندین روش کاربردی در مراحل مختلف انجام دهید.

پاك كردن شمع از روي فرش از جنس الیاف مصنوعی و موکت

  • اگر جنس فرش از الیاف مصنوعی باشد باید به دنبال راهکاری غیر از گرم کردن موم لکه باشید. گرما ممکن است به تار و پود فرش آسیب وارد کند.
  • بهترین روش برای پاک کردن لکه شمع از روی فرش با الیاف مصنوعی خشک کردن لکه فرش با استفاده از مواد مخصوص این کار است. به دنبال آن با استفاده از یک تکه یخ لکه موم شمع را از فرش به آرامی جدا کنید. می‌توانید از یک قاشق نیز برای برداشتن و پاک کردن لکه شمع از روی فرش پس از تماس یخ استفاده کنید.
  • پس از انجام این کار آثار باقی مانده موم شمع را با جاروبرقی از سطح فرش پاک کنید.
  • ممکن است برخی لکه‌های رنگ موم شمع روی سطح فرش دیده شود، بهترین راهکار برای از بین بردن لکه شمع از روی فرش در این حالت استفاده از محلول تمیز کننده فرش را با الکل و دو بخش آب است. چند قطره محلول نامبرده را روی لکه شمع ریخته و با یک دستمال سفید و تمیز محل لکه را پاک کنید. پس از پاک شدن لکه اجازه دهید آن بخش از فرش خشک شود.

پاک کردن لکه شمع از روی فرش به روشی دیگر

همانطور که اشاره کردیم پاک کردن لکه شمع از روی فرش در انواع مختلف از جمله اساسی و کاربردی ترین موارد پاک کردن لکه موم شمع از سطوح بخصوص در منزل است. در این قسمت روش دیگری را برای پاک کردن لکه شمع از روی انواع فرش، پرده و پارچه را معرفی می‌کنیم. روش گرم کردن لکه موم فرش راهکار پیشنهادی برای از بین بردن انواع لکه از روی فرش در منزل است که بصورت زیر قابل انجام است.

  • برای پاک کردن لکه شمع از روی فرش در این روش از چندین حوله کاغذی قابل بازیافت و یک سشوار و اتوی آهنی 1600 وات استفاده کنید.
  • حوله را بصورت دو لایه بر روی لکه شمع روی فرش قرار دهید. اتوی داغ و یا سشوار را روی بالاترین درجه در تماس با این حوله قرار دهید.
  • در این حالت حوله کاغذی لکه شمع ذوب شده در اثر حرارت را به خود جذب می‌کند.
  • برای کاربردی بودن این روش در از بین بردن لکه شمع از روی فرش، ممکن است تکرار این روش لازم باشد.

پاك كردن شمع از روي لباس

برای از بین بردن لکه شمع از روی لباس استفاده از روش گرم کردن و حرارت دادن لکه بسیار کاربردی است. در این حالت باید توجه داشته باشید که برای پاک کردن لکه شمع از روی لباس از پایین ترین درجه اتو و با قرار دادن آن بر روی حوله کاغذی گذاشته شده بر روی لکه لباس شروع کنید. از تماس مستقیم اتو گرم با لکه شمع لباس خودداری کنید. با این روش که باید به دفعات متناسب با نوع پارچه لباس صورت گیرد لکه شمع ذوب شده و جذب حوله پارچه‌ای می‌شود. اگر لکه روغنی شمع بر روی لباس باقی مانده باشد از انواع لکه بر‌های مناسب برای شستن لباس استفاده کنید.

 فراموش نکنید توجه به جنس پارچه لباس قبل از اقدامات لازم برای پاک کردن لکه شمع از لباس بسیار اهمیت دارد. بعنوان مثال برای پاك كردن لكه شمع از روي پارچه ترمه و همین طور پاک کردن لکه شمع روی چادر مشکی باید در استفاده از دمای اتو و همین طور انواع پاک کننده لکه چربی شمع پس از برداشتن موم بسیار توجه داشته باشید.

پاک کردن لکه شمع از روی سطوح چوبی

بهترین راهکار پیشنهادی برای پاک کردن لکه شمع از روی سطوح چوبی استفاده از یک کیسه پلاستیکی پر از یخ است. پاک کردن موم شمع از سطح چوب به دلیل حساسیت سطوح چوبی در مقابل اشیا تیز مشکل می‌باشد. می‌توانید برای برداشتن و پاک کردن موم شمع از روی سطوح چوبی از کارت اعتباری و یا خط کش استفاده کنید.

پس از انجام این کار سطح چوب را با یک پارچه نرم و مرطوب از جا مانده‌های لکه شمع پاک کنید. کاربرد پارچه از جنس ابریشم و همین طور یک مقدار روغن یا کرم برای از بین بردن آثار لکه شمع از روی چوب نیز بسیار کاربردی است.

پاک کردن لکه شمع از روی موزاییک

سرکه بهترین پیشنهاد در هنگام مواجهه با لکه شمع بر روی موزاییک و کاشی می‎باشد. مقداری سرکه را بر روی لکه شمع به جای مانده بر روی موزاییک ریخته و با صابون و آب ولرم آن نقطه را بشویید. سپس با یک دستمال یا طی مخصوص پاک کردن موزاییک آن را خشک کرده تا لکه‌ای به جای نماند.

پاک کردن لکه شمع از روی کاغذ دیواری

برای پاک کرن لکه شمع از روی کاغذ دیواری به دلیل حساسیت بالای آن بهتر است ابتدا لکه شمع را به یک کارد با ظرافت از روی دیوار برداشته و سپس با یک مداد پاک کن جای آن را پاک کنید.

پاك كردن شمع از روي شيشه

لکه شمع بر روی سطوح شیشه ای و لوازمی از جنس شیشه مانند لیوان با اعمال سرما از طریق قرار دادن این لوازم به مدت 8 الی 10 ساعت در فریزر قابل انجام است. پس از انجام این کار برای پاک کردن لکه شمع از یک چاقو برای کندن موم شمع استفاده کرده و سپس جای لکه را با آب گرم و صابون بشویید.

پاک کردن لکه شمع از روی جنس چرم و جیر

از بین بردن لکه شمع ا روی چرم و جیر بیشتر در کفش و کیف کاربرد دارد. در این مورد از یک کمپرس یخ و یا چندین تکه یخ درون کیسه پلاستیک و تماس آن با لکه شمع استفاده می‌کنند. پس از انجام این کار موم سخت شده را از روی سطح پارچه چرم و جیر بر دارید. در صورت به جای ماندن آثار لکه شمع بر روی کیف و کفش بهترین راهکار در این حالت تهیه یک خمیر غلیظ از آب و خاک (گل) و قرارگیری آن بر روی محل لکه تا زمان خشک شدن است. یک برس پلاستیکی نرم را روی قسمت‌های خشک شده روی لکه بکشید. برای داشتن نتیجه مطلوب گاها لازم است چندین بار این کار را تکرار کنید.

یک نکته اساسی در پاک کردن لکه شمع

پاک کردن لکه شمع از روی فرش و یا نحوه از بین بردن لکه شمع از روی سطوح مختلف در منزل و مکان‌های مختلف از دو راهکار اساسی گرم کردن و انجماد لکه مومی شمع استفاده می‌شود. توجه به جنس سطوح و همین طور به کارگیری مراحل پاک کردن لکه شمع از مهم ترین نکاتی است که در هنگام از بین برد این جنس لکه از سطوح مختلف باید به آن توجه ویژه داشت.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: khedmatazma.com



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر