موضوعات وبسایت : زیبایی، پزشکی و سلامت
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی
تست شخیصت شناسی

مزوتراپی مو چیست

مزوتراپی مو چیست

نویسنده : رضا قربانی | زمان انتشار : 19 خرداد 1400 ساعت 15:26

مزوتراپی مو یکی از موثرترین راه ها برای جلوگیری از ریزش مو و احیای موی سر در مدت زمان کوتاه میباشد. در این مقاله علاوه بر معرفی مزوتراپی مو و نحوه انجام آن ، به بررسی مزایا و عوارض ناشی از آن میپردازیم.

تست شخیصت شناسی
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

%D9%85%D8%B2%D9%88%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D9%BE%DB%8C-%D9%85%D9%88-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D8%8C-%D9%85%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D8%8C-%D8%B9%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%B6-%D9%88-%D9%87%D8%B2%DB%8C%D9%86%D9%87.jpgمزوتراپی مو

مزوتراپی مو چیست؟

متأسفانه ، کم پشتی مو در زنان و مردان رایج است زیرا به دلیل عوامل مختلفی از جمله تغییرات هورمونی ، استرس ، رژیم غذایی نامناسب ، داروها ، شرایط پزشکی و ژنتیک ایجاد می شود.

از آنجا که ریزش مو معمولاً یک روند پیش رونده است ، لازم است به محض شروع کم پشتی مو اقدام کنید ، خوشبختانه گزینه های درمانی مناسب و بی خطر وجود دارد ، از جمله مزوتراپی که یک درمان بسیار موثر و غیرتهاجمی میباشد.

مزوتراپی یک روش غیر جراحی است که اخیراً به دلیل توانایی جلوگیری از ریزش و بازیابی فولیکول های موی مسئول رشد مو ، محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

این درمان ساده و بدون درد شامل تزریق کم عمق به پوست سر ، زیر اپیدرم ، لایه خارجی پوست و مزودرم ، لایه میانی پوست ، به منظور تحریک پوست و تحریک بازسازی مو است.

این تزریق ها که متناسب با نیازهای هر بیمار تنظیم می شوند ، حاوی مخلوطی از مواد معدنی ، ویتامین ها ، آمینو اسیدها و آنزیم های مشترک هستند و مستقیماً در ناحیه مورد نظر تزریق می شوند.

بنابراین ، آنها مواد مغذی مورد نیاز برای تحریک رشد مو را در اختیار بیماران قرار می دهند ، در عین حال گردش خون در پوست سر را افزایش می دهند ، التهاب را کاهش می دهند ، کلاژن را تحریک می کنند ، اندازه فولیکول را افزایش می دهند و سطح DHT را اصلاح می کنند.

به طور خلاصه مزوتراپی را می توان به عنوان یک روش مکمل و جایگزین تعریف کرد، که به صورت تزریق به لایه مزودرم پوست انجام می شود.

مزوتراپی، علاوه بر درمان ریزش مو، برای جوان سازی صورت و درمان سلولیت نیز مورد استفاده قرار می گیرد. برای هر یک از این درمان ها، آماده سازی مزوتراپی شامل ترکیبی از مواد شیمیایی مختلف است.

با استفاده از این روش، مواد مغذی به طور مستقیم به فولیکول های مو منتقل می شود. این روش به راحتی، با اطمینان از تغذیه مناسب سلول های مو برای جلوگیری از ریزش مو استفاده می شود. تزریق را می توان به صورت دستی یا با کمک دستگاه های مخصوص انجام داد.

استفاده از این دستگاه های مخصوص برای توزیع مساوی دارو به هر نقطه از سر، نتایج بهتری می دهد. سوزن های 4-2 میلی متر در تزریق استفاده می شود.

با استفاده از این روش، تمام مواد مغذی مورد نیاز سلول های مو به راحتی به پوست سر اعمال می شود. این روش به جراحی نیازی ندارد و بدون درد است.

%D9%85%D8%B2%D9%88%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D9%BE%DB%8C-%D9%85%D9%88-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D8%8C-%D9%85%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D8%8C-%D8%B9%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%B6-%D9%88-%D9%87%D8%B2%DB%8C%D9%86%D9%87-1.jpgمزوتراپی – رساندن مواد مغذی مورد نیاز به سلول های مو

مزوتراپی مو چگونه انجام می شود؟

از آنجا که ریزش مو یک مشکل رایج در بین بسیاری از افراد ( زنان و مردان ) است، همواره روش های مختلفی برای درمان ریزش مو در حال توسعه است. پیوند مو، تکنیک لیزر و بسیاری از روش های مختلف برای درمان ریزش مو استفاده می شود.

یکی از روش های جلوگیری از ریزش مو و اطمینان از سلامت مو، روش مزوتراپی مو است که تا حد زیادی شکایات مربوط به ریزش موها را کاهش می دهد.

قبل از مزوتراپی مو، با انجام ماساژ ویژه پوست سر با استفاده از ترموتراپی (بخار)، پوست سر نرم شده و برای تزریق آماده می شود.

در این روش ترکیب شیمیایی که برای درمان مورد استفاده قرار می گیرد، بر اساس ساختار مو، شکل و شدت ریزش موی مراجعه کننده، به طور خاص آماده می شود. این مخلوط شامل مواد افزایش دهنده گردش خون، ویتامین ها و عناصر مختلف است.

مخلوط آماده شده توسط انژکتور کوچک با سوزن مزوتراپی استریل به لایه میانی پوست تزریق می شود. در تزریق مو به وسیله دست تنظیم دوز دارو و توزیع آن به طور مساوی به پوست سر زمان بر و دشوار است.

مزوتراپی کنترل شده توسط دستگاه مخصوص می تواند به راحتی و به طور مساوی به کل پوست سر اعمال شود. دوز دارو تزریق شده را می توان در صفحه کامپیوتر کنترل کرد.

پس از انجام مزوتراپی، مو برای مدت مشخصی شسته نمی شود و نباید ازهیچ مواد شیمیایی روی مو استفاده شود.

%D9%85%D8%B2%D9%88%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D9%BE%DB%8C-%D9%85%D9%88-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D8%8C-%D9%85%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D8%8C-%D8%B9%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%B6-%D9%88-%D9%87%D8%B2%DB%8C%D9%86%D9%87-2.jpgمزوتراپی کنترل شده توسط دستگاه مخصوص

تعداد جلسات مورد نیاز

مزوتراپی مو معمولا در 10 جلسه انجام می شود. هر جلسه 30-15 دقیقه طول می کشد. با این حال، تعداد جلسات لازم، با تجزیه و تحلیل ساختار موی افراد تعیین می شود.

در آنالیز مو، با در نظر گرفتن سن بیمار، میزان ریزش مو، ساختار رشته مو تعداد و فواصل جلسات تعیین می شود. مزوتراپی در مردان 15-10 دقیقه طول می کشد که نسبت به مدت زمان مزوتراپی در زنان که 30 دقیقه طول می کشد، کمتر است.

پس از چهار جلسه اول که در یک هفته انجام می شود، جلسات دیگر هر 15 روز انجام می شود. هنگامی که تمام جلسات تکمیل شد، برای حمایت از درمان، جلسات تقویت مو می تواند یک بار در ماه انجام شود.

برای اطمینان از پایداری نتایج ، جلسات نگهداری هر 3 ماه یکبار توصیه می شود.

در حالی که بعضی از بیماران در ماه اول نتایج را مشاهده می کنند ، در برخی موارد ممکن است 6 ماه طول بکشد تا پیشرفت قابل توجهی ببیند بنابراین صبور بودن مهم است.

به منظور تسریع روند بهبودی ، به بیماران توصیه می شود که پس از درمان با ورزش و کاهش سموم از رژیم غذایی خود ، یک سبک زندگی سالم داشته باشند.

اثر مزوتراپی بر روی مو

  • از آنجا که فولیکول های مو در لایه میانی پوست به وسیله مزوتراپی مو تحریک می شوند، شکایات ناشی از ریزش مو می تواند به طور کامل کاهش یابد یا متوقف شود.
  • تغذیه سلول های موی: از آنجا که مواد مغذی مورد نیاز سلول های مو به طور مستقیم به ریشه های آنها تزریق می شود، ریزش مو به طور قابل توجهی متوقف می شود
  • موها را سالم تر و قوی تر می کند
  • کم شدن مو تنها به شکل ریزش مو نیست: از دست دادن مو می تواند به شکل نازک شدن، شکنندگی مو و از دست دادن حجم نیز باشد. مزوتراپی مو باعث ضخیم و پرپشت شدن مو می شود.

%D9%85%D8%B2%D9%88%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D9%BE%DB%8C-%D9%85%D9%88-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D8%8C-%D9%85%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D8%8C-%D8%B9%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%B6-%D9%88-%D9%87%D8%B2%DB%8C%D9%86%D9%87-3.jpgکاهش ریزش مو و بهبود رشد مو ها

ماندگاری نتایج

مزوتراپی مو، نتایج طولانی مدتی نسبت به دیگر روش های درمانی غیرتهاجمی دارد. میزان اثرگذاری آن بستگی به علل ریزش مو، شکل و شدت ریزش مو ، می تواند متفاوت باشد.

این اثر معمولا بین سه تا چهار سال متفاوت است و می تواند بعد از گذشت این مدت تکرار شود.

چه افرادی می توانند مزوتراپی مو را انجام دهند؟

مزوتراپی مو می تواند برای مردان و زنان در تمام سنین که دچار مشکل ریزش مو هستند مورد استفاده قرار گیرد و آن را می توان به راحتی برای گروه های سنی کم به دلیل بدون درد بودن آن، انجام داد.

مواد شیمیایی مورد استفاده

ترکیبات مزوتراپی مو عبارتند از:

برخی از ویتامین ها و مواد معدنی و محرک ها: دکسپانتنول (ویتامین B5)، بیوتین، ویتامین C، ویتامین A، مولتی ویتامین ها، ویتامین B5، ویتامین H (ویتامین B7)، کبالت، مس، گوگرد، منیزیم، گینکوبوبیلوبا، منوکسیدیل

گشاد کننده های عروقی: هپارین پریدیل و سیلیسیوم آلی Buflomedil، لیدوکائین

در درمان ریزش مو ، تاثیر عناصر فعال مانند استیل تتراپپتید-3 و بیوچانین A به طور قابل ملاحظه ای اثبات شده اند.

استیل تتراپپتید-3 التهاب را به حداقل می رساند ، ریزش مو را متوقف می کند و رشد مو را تحریک می کند. علاوه بر این ، سطح DHT را تنظیم می کند ، هورمون های نامتعادل را که باعث ریزش مو می شوند ، بازیابی می کند. همچنین منجر به بازسازی بافت می شود ، که اندازه فولیکول مو را افزایش می دهد ، بنابراین آنها تقویت و محکم می شوند.

Biochanin A یک ایزوفلاون – ترکیب آلی طبیعی است. این به طور موثر التهاب را درمان می کند و DHT را تنظیم می کند که می تواند رشد مو را بسیار تحت تأثیر قرار دهد.

در مزوتراپی مو علاوه بر داروهای موضعی، با توجه به نیازهای فرد می توان از سایر مواد شیمیایی اضافی نیز استفاده کرد.

%D9%85%D8%B2%D9%88%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D9%BE%DB%8C-%D9%85%D9%88-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D8%8C-%D9%85%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D8%8C-%D8%B9%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%B6-%D9%88-%D9%87%D8%B2%DB%8C%D9%86%D9%87-4.jpgتزریق مواد داخل لایه مزودرم پوست

آیا مزوتراپی مو یک روش دردناک است؟

مزوتراپی مو به عنوان تزریق بدون درد شناخته می شود. در تزریق آن از سوزن های بسیار نازک استفاده می شود که بیمار دردی را احساس نمی کند.

مزایای مزوتراپی مو

  • می تواند به صورت محلی به پوست سر تزریق می شود، بنابراین، تزریق به نقطه یا نقاطی که ریزش مو رخ می دهد محدود می شود
  • مواد مغذی مورد نیاز سلول های مو به طور مستقیم به لایه پوستی که در آن فولیکول های مو قرار می گیرند تزریق می شوند
  • درمان در مدت زمان کوتاه، تاثیر خود را نشان می دهد
  • مو را متراکم تر، ضخیم تر و براق تر می کند
  • به جز مواد شیمیایی، تزریق هیچ عارضه جانبی ندارد
  • کم هزینه است
  • درصد موفقیت آن بالاست
  • مدت زمان جلسات کوتاه است
  • تزریق نسبتا آسان، بدون ناراحتی و درد است

مراقبت های پس از انجام مزوتراپی مو

در پایان این روش ، زخم های کوچک از محل تزریق باقی می مانند. مدتی طول می کشد تا بهبود یابد.

پس از مزوتراپی شما باید مدتی ( حدود 3-4 روز ) موهای کثیف خود را تحمل کنید. آب و شامپوها می توانند نتیجه منفی ایجاد کند و روند بهبودی به تأخیر می افتد.

برای مدت (2-3 روز) از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنید

در 10 ساعت اول پس از مزوتراپی نباید دوش بگیرید. مناطق تزریق باید به خوبی خشک شود.

حداقل به مدت 7 روز از سونا و استخر استفاده نکنید

تا زمان بهبود کامل روی محل های تزریق را ماساژ ندهید.

نوشیدنی های الکلی مصرف نکنید. الکل باعث گشاد شدن عروق می شود. این روی اثربخشی مزوتراپی تأثیر منفی می گذارد.

 ترکیب با روش های درمانی دیگر

در طول برنامه مزوتراپی مو، با توجه به شرایط افراد می توان روش های اضافی دیگر را با آن ترکیب کرد.

برخی از این روش ها عبارتند از: لیزر و رادیوفرکانسی مو. پس از مزوتراپی مو، روش دارو درمانی می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

عوارض جانبی مزوتراپی مو

داروهایی که در مزوتراپی مو استفاده می شود می تواند به اندازه هر داروی دیگر عوارض جانبی داشته باشد و این مورد بستگی به کیفیت مواد استفاده شده در هنگام تزریق دارد.

تمام اقدامات پزشکی موارد منع مصرف مختلفی دارند و مزوتراپی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

در شرایط زیر بهتر است مزوتراپی مو را انجام ندهید یا قبل از آن حتماً با پزشک خود مشورت نمایید.

  • بارداری و شیردهی
  • آلرژی فردی در برابر اجزای کامپوزیت
  • قاعدگی
  • اختلالات سیستم غدد درون ریز
  • تومورهای خوش خیم و بدخیم
  • عفونت ها

آیا مزوتراپی مو درمانی است که قطعا به موفقیت منجر می شود؟

اگر فولیکول های موی شما نشاط خود را از دست داده اند اما هنوز زنده هستند ، مزوتراپی می تواند وضعیت آنها را بهبود ببخشد. اما اگر مشکلات ریزش یا کم پشتی موهای شما بخاطر دلایل مهمتری مانند وراثت و عدم تعادل هورمونی باشد، نباید انتظار معجزه داشته باشید .

مواد شیمیایی تزریق شده بیشتر به مواد مغذی محدود می شود. بنابراینمزوتراپی مو درمانی با موفقیت نسبتاً خوبی محسوب می شود و از آنجاییکه ریزش مو را متوقف می کند، باعث پرپشتی مو نیز می شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: www.zibache.com



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر