موضوعات وبسایت : زیبایی، پزشکی و سلامت
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی
تست شخیصت شناسی

کرم درمان فرورفتگی جای جوش

کرم درمان فرورفتگی جای جوش

نویسنده : علی بجنوردی | زمان انتشار : 25 اردیبهشت 1400 ساعت 01:56

روی صورت برخی از افراد بافت اسکار آکنه وجود دارد و طبق تحقیقات انجام شده آکنه و اسکار آکنه با تاثیرات منفی بر عواطف این افراد همراه است و به همین دلیل پزشکان و محققان به بررسی روش‌های درمانی جدید پرداخته اند. روش‌های متعددی برای درمان اسکار آکنه در پوست بیماران معرفی شده است که هر یک از آنها با توجه به نوع اسکار با یکدیگر تفاوت دارند. زمان لازم برای کسب نتایج دلخواه بیمار با توجه به نوع مشکل او مشخص خواهد شد. اکثر روش‌های درمانی می‌‌توانند باعث کاهش قرمزی صورت و اسکار شوند اما اسکار همیشه به طور کامل از بین نمی‌رود. استفاده از روش‌های درمانی ترکیبی و داروهای موضعی یا خوراکی می‌‌تواند به کاهش بافت اسکار آکنه کمک بسیار زیادی نماید.

تست شخیصت شناسی
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

چه عواملی باعث به وجود آمدن اسکار آکنه می‌شود؟


وجود اسکار اکنه روی صورت از لحاظ فیزیکی و عاطفی مشکلات متعددی را برای همه افراد در سنین مختلف به وجود می‌آورد. اسکار زمانی به وجود می‌‌آید که منافذ موجود درون پوست توسط چربی آلودگی و باکتری بسته شوند و در این حالت بیمار دچار التهاب پوستی یا جوش و کورک می‌‌شود که به صورت جوش سر سیاه و سر سفید خود را نشان خواهد داد. جوش و کورک به وجود آمده معمولاً باعث تغییر رنگ پوست و به وجود آمدن بافت اسکار خواهد شد. آشنایی با علل اصلی بروز اسکار آکنه و نحوه تشخیص آن و اولین گام مهم در مسیر درمان و کنترل این اختلال است. آکنه می‌تواند باعث به وجود آمدن لکه‌های تیره، تغییر رنگ پوست، فرورفتگی پوست و بافت اسکار برجسته شود. معمولا بافت اسکار خفیف به طور خود به خود از بین می‌‌رود اما اسکار شدید به روش‌های درمانی از قبیل مصرف داروهای موضعی و خوراکی یا استفاده از برخی روش‌های مخصوص از قبیل درم ابریژن نیاز دارد.

ظاهر اسکار آکنه چگونه است؟


بافت اسکار آکنه با توجه به ظاهر خود به چند دسته تقسیم می‌شود و معمولاً پزشکان چند گروه بافت آکنه را درمان می‌نمایند که عبارتند از: اسکار آتروفیک، اسکار هایپرتروفیک، اسکار واگنی، اسکار چرخشی و اسکار چکشی. با توجه به نوع اسکار از روش‌های درمانی مختلفی استفاده می‌‌شود و ممکن است در برخی موارد پزشک انجام چند روش درمانی را برای بهبود مشکل یک بیمار توصیه کند. بافت اسکار واگنی و چکشی به فرورفتگی سطح پوست گفته می‌‌شوند و بافت اسکار واگنی معمولاً ظاهر فرورفته دارد حال آنکه بافت اسکار چکشی کوچکتر و عمیق و باریک است. بافت اسکار چرخشی و آتروفیک نیز باعث فرورفتگی پوست می‌‌شوند و اسکار چرخشی معمولاً گسترده و با لبه‌های شیب دار است و بافت اسکار آتروفیک معمولاً صاف و نازک است.

اسکار کلوئید یا هایپرتروفیک به صورت کلفت شدن پوست توصیف می‌‌شوند ولی به اندازه سایر انواع بافت اسکار شایع نیستند. پزشک متخصص پوست پس از ارزیابی پوست شما می‌‌تواند به این نتیجه برسد که شما دچار چه نوع بافت اسکاری هستید و سپس به طراحی یک برنامه درمانی مناسب بپردازد. پزشک برای طراحی برنامه درمان شما سوالات زیر را می‌پرسد:

  • چه موقع برای اولین بار متوجه به وجود آمدن آکنه شده اید؟
  • چه مدت است که دچار آکنه هستید؟
  • تاکنون از چه روش‌هایی برای درمان آکنه استفاده کرده اید؟
  • در حال حاضر از چه دارویی استفاده می‌کنید؟

آیا اسکار آکنه می‌‌تواند به طور خود به خود بهبود پیدا کند؟


معمولاً اسکار آکنه خفیف می‌‌تواند طی مدت چند ماه به طور خود به خود بهبود پیدا کند اما اسکار شدید به اصلاح سبک زندگی و درمان نیاز دارد تا به طور کامل از بین برود. تعداد زیادی از افراد متوجه شده اند که اسکار آکنه خفیف به کمک روش‌های درمانی طبیعی، اصلاح نحوه مراقبت روزانه از پوست و مصرف برخی داروها بهبود پیدا می‌‌کنند. اگرچه درمان کامل برخی از انواع اسکار غیر ممکن است همیشه می‌‌توان به کمک برخی روش‌های درمانی از قبیل میکرودرم ابریژن یا لیزر درمانی به بهبود ظاهر پوست کمک کرد.

راه‌های درمان فرورفتگی جای جوش


شما برای خلاص شدن از شر اسکار آکنه به روش‌های درمانی ترکیبی نیاز دارید. روش‌های درمانی خانگی و تهیه داروهایی که نیاز به نسخه پزشک ندارند می‌توانند به بهبود اسکار خفیف کمک کنند. گاهی اوقات برخی از انواع اسکار به طور خود به خود و طی چند ماه از بین می‌روند اما اسکار شدید معمولاً به مصرف داروهای خوراکی و موضعی و روش‌های مختلفی از قبیل پیلینگ شیمیایی، میکرودرم ابریژن یا لیزر درمانی نیاز دارد.

استفاده از داروهای موضعی

 استفاده از محصولات مخصوص مراقبت از پوست می‌تواند به از بین بردن لکه‌های تیره، تغییر رنگ پوست و اسکار کوچک ناشی از آکنه کمک کند. می‌‌توان به کمک داروهایی که نیازی به نسخه پزشک ندارند شست و شوی صورت به کمک ژل محصولاتی که حاوی بنزوئیل پراکسید یا سالیسیلیک اسید هستند به درمان اسکار آکنه خفیف کمک کرد. برای درمان آکنه شدید شما به مصرف داروهای موضعی نیاز خواهید داشت. رتینوئید موضعی که معمولاً برای درمان لکه‌های تیره پوست و اسکار آکنه مورد استفاده قرار می‌گیرد می‌‌تواند به از بین بردن لایه‌های مرده پوست کمک کند. تازوراک، دیفرین و رتین آ از جمله محصولات پرطرفدار رتینوئید موضعی هستند. این محصولات با تاثیرات منفی بر بارداری همراه هستند به همین دلیل باید در دوران مصرف آنها از روش‌های مطمئن پیشگیری از بارداری استفاده نمود.

اپیدو فورت حاوی بنزوئیل پراکسید و آداپالن است که برای درمان اسکار آکنه و جوش مورد استفاده قرار می‌‌گیرند. ترتینوئین نیز برای درمان آکنه و کاهش بافت اسکار مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از مهمترین نکاتی که باید در هنگام درمان اسکار به آن توجه کنید این است که از آسیب دیدگی بیشتر پوست جلوگیری گردد. تعداد زیادی از داروهای موضعی از قبیل آنتی بیوتیک موضعی می‌توانند به کاهش جوش صورت کمک کنند. هرچه تعداد جوش صورت کمتر شود احتمال تشکیل اسکار آکنه جدید نیز کاهش پیدا می‌‌کند. شایع ترین عوارض جانبی داروهای موضعی عبارتند از خشکی پوست، خارش پوست یا واکنش آلرژیک. افرادی که پوست حساسی دارند به مراقبت بیشتر نیاز خواهند داشت تا از خشک شدن بیش از حد پوست خود ناشی از استفاده از این محصولات جلوگیری کنند. استفاده از مرطوب کننده‌هایی که فاقد چربی هستند پس از استفاده از این محصولات به کنترل علائم خشکی پوست کمک می‌کند.

استفاده از داروهای خوراکی

گاهی اوقات داروهای خوراکی توسط پزشک و متخصص پوست برای موارد شدید اسکار آکنه تجویز می‌شود. داروهای خوراکی باعث کاهش چربی زیر پوست می‌شوند و هنگامی‌ که پوست چربی کمتری تولید می‌کند منافذ پوست بسته می‌‌شوند و احتمال به وجود آمدن آکنه کاهش پیدا می‌‌کند. تعداد زیادی از داروهایی که برای درمان آکنه مورد استفاده قرار می‌گیرند به درمان اسکار آکنه نیز کمک می‌‌کند برخی از این داروها عبارتند از داروهای آنتی بیوتیک، داروهای ضد بارداری خوراکی، داروهای ضد آندروژن، رتیتوئیدها، سالیسیلیک اسید و آزلایک اسید.

ایزوترتینوئین یک نوع رتینوئید خوراکی است که برای درمان موارد شدید آکنه کیستی مورد استفاده قرار می‌گیرد. رتینوئیدها و رتینول از مشتقات ویتامین آ هستند که بر فرآیند تولید چربی و تحریک سلولی تاثیر می‌گذارند. زنان باردار نباید از این محصولات استفاده کنند زیرا باعث نقایص مادرزادی جنین خواهد شد. ق در هنگام مصرف این داروها باید از قرص ضد بارداری استفاده گردد. سایر عوارض جانبی شایع رتینوئیدها عبارت است از تغییرات خلق و خو، حساسیت به نور و خشکی پوست. مراجعه به متخصص پوست و مو بهترین روش برای درمان آکنه پوست و استفاده از داروهای خوراکی متناسب با شرایط به وجود آمده است.

نور درمانی

نور درمانی همانند سایر روش‌های درمان با نور پالسی از یک طیف نوری باریک برای از بین بردن باکتری و هدف قرار دادن نقاط قرمز رنگ حاصل از آکنه فعال استفاده می‌کند. نور درمانی می‌تواند ضایعات فعال را هدف قرار دهد و از به وجود آمدن آکنه جدید که منجر به تشکیل بافت اسکار می‌‌شوند جلوگیری نماید. این روش برای افرادی که رنگ پوست آنها روشن است مناسب می‌باشد ولی افرادی که رنگ پوست تیره ای دارند متقاضی مناسبی برای نور درمانی نخواهند بود زیرا ممکن است دچار سوختگی پوست شوند. شما برای کسب نتایج مطلوب از نور درمانی به ۳ تا ۵ جلسه نیاز خواهید داشت و پس از آن نیز برای حفظ نتایج به دست آمده باید تحت نظر پزشک قرار داشته باشید. یک نوع دیگر از پرتو نور که برای درمان آکنه مورد استفاده قرار می‌‌گیرد نور آبی است که می‌‌تواند از تعداد باکتری روی سطح پوست بکاهد.

میکرودرم ابریژن

میکرودرم ابریژن می‌‌تواند سطح پوست را درمان کند و پوست را تحریک نماید به ترمیم خود بپردازد و همچنین منافع پوست که به علت آکنه بسته شده اند را باز می‌کند تا فرایند ترمیم بدن آغاز گردد. این روش همچنین از به وجود آمدن آکنه در آینده جلوگیری می‌کند.

لیزر

گاهی اوقات از لیزر درمانی برای درمان اسکار آکنه و لایه برداری سطح فوقانی پوست استفاده می‌شود. لیزر به تولید نور مونوکروماتیک می‌پردازد که باعث تحریک تولید الاستین و کلاژن جدید خواهد شد. لیزر لایه بردار می‌تواند از ظاهر اسکار بکاهد اما نمی‌‌تواند آن را به طور کامل از بین ببرد. استفاده از کرم ضد افتاب قبل و پس از لیزر درمانی به منظور پیشگیری از آسیب دیدگی بیشتر پوست و اسکار جدید بسیار ضروری است. اکثر افراد به چند جلسه درمان نیاز دارند تا بتوانند شاهد نتایج حاصل از درمان باشند. علاوه بر لیزر درمانی شما باید به اصلاح سبک زندگی خود نیز بپردازید تا نتایج بهتری را به دست بیاورید. شما باید به یک پزشک با تجربه مراجعه کنید تا پس از ارزیابی شرایط تان به این نتیجه برسد که آیا به درمان با لیزر نیاز دارید یا خیر.

تخلیه آکنه

ممکن است شما وسوسه شوید که خودتان به تخلیه آکنه بپردازید اما بهتر است که این کار توسط یک پزشک متخصص انجام گردد زیرا تخلیه آکنه به کمک وسایل استریل یک بخش بسیار مهم از فرآیند درمان محسوب می‌شود.

میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ با توجه به قابلیتی که در بهبود حجم و بافت پوست دارد معروف شده است و با نتایج مطلوبی در درمان اسکار آکنه همراه است. سوزن‌های کوچکی که در این دستگاه وجود دارند باعث به وجود آمدن جراحات کوچک روی سطح پوست می‌‌شود که بدن را برای تولید کلاژن بیشتر در این نواحی تحریک می‌کنند. این اقدام بسیار کاربردی است زیرا اسکار آکنه معمولاً به علت کاهش کلاژن موضعی به وجود می‌آید. اگرچه میکرونیدلینگ می‌تواند به تنهایی نتایج خوبی را به وجود بیاورد در صورتی که به همراه سایر مدالیته‌های درمانی مورد استفاده قرار بگیرد شما شاهد نتایج بهتری خواهید بود. دستگاه‌های جدیدی که در کنار میکرونیدلینگ مورد استفاده  قرار می‌‌گیرند از قبیل رادیوفرکانسی باعث به وجود آوردن نتایج بهتری خواهند شد. هنگامی‌ که سوزن‌ها وارد پوست می‌شوند یک پالس از انرژی به این نواحی وارد می‌گردد که به فرایند درمان کمک می‌کند. تزریق پلاسمای غنی از پلاکت نیز می‌تواند به کسب نتایج مطلوب کمک کند. تحقیقاتی که اخیرا انجام شده است نشان داده تزریق پلاسمای غنی از پلاکت به همراه میکرونیدلینگ می‌تواند نتایج بهتری را به وجود بیاورد. از جمله مزایای این روش درمانی می‌‌توان به عدم نیاز به استراحت در منزل و درد بسیار خفیف اشاره  کرد.

استفاده از ژل

تزریق ژل یکی از روش‌های درمانی موجود برای بهبود ظاهر اسکار آکنه است که معمولاً در درمان اسکار چکشی و واگنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. تزریق ژل توسط یک پزشک با تجربه که در زمینه درمان آکنه مهارت بالایی دارد می‌تواند شما را به نتیجه دلخواه تان برساند. ژل نیز همانند سایر محصولاتی که برای زیبایی پوست مورد استفاده قرار می‌گیرند طول عمر متفاوتی دارد و با توجه به نوع ژل مورد استفاده ممکن است پس از چند ماه شما به تزریق مجدد نیاز داشته باشید. انواع مختلف فیلر می‌توانند به تحریک تولید کلاژن کمک کنند و ظاهر صورت را بهبود ببخشند که دیگر بافت آسیب دیده پوست جلب توجه نکند.

تزریق چربی در صورت

افرادی که ترجیح می‌‌دهند به جای تزریق ژل از چربی استفاده کنند باید به یک پزشک با تجربه مراجعه نمایند. برای انجام این روش سلول‌های چربی از ناحیه دهنده جمع ‌آوری می‌‌شوند و به درون بافت اسکار تزریق می‌گردند تا باعث افزایش حجم آن نقاط شوند. تحقیقات نشان داده که تزریق چربی می‌تواند باعث بهبود اسکار و همچنین کیفیت پوست شود. معمولاً پزشکان نمونه چربی مورد نیاز را از ناحیه شکم یا ران جمع ‌آوری می‌‌کند و تحت بیحسی موضعی و پس از پردازش چربی آن را به درون نقاط مورد نظر تزریق می‌‌کند. تزریق چربی همانند تزریق ژل انجام می‌شود. تزریق چربی باعث جوان سازی پوست و بهبود ظاهر پوست شما خواهد شد.

پیلینگ شیمیایی

پیلینگ شیمیایی یکی دیگر از روش‌های درمانی موجود است که می‌‌تواند به بهبود ظاهر آکنه سطحی، متوسط و شدید کمک کند و فرآیند بهبود را سرعت ببخشد و از میزان تیرگی پوست ناشی از آکنه بکاهد. پیلینگ شیمیایی همچنین باعث بهبود حجم پوست و بافت آن می‌شود تا شما شاهد پوستی سالم و بدون هرگونه ضایعات باشید.

پانچ اسکار آکنه

خشونت هرگز توصیه نمی‌شود اما گاهی اوقات استفاده از پانچ یک روش مناسب برای درمان اسکار چکشی واگنی محسوب می‌شود. در این روش پزشک از یک دستگاه پانچ استفاده می‌‌کند که بزرگتر از اسکار موجود روی پوست است. پس از اتمام درمان پزشک به کمک بخیه به بستن و ترمیم زخم حاصل از آن می‌پردازد یا ممکن است شما نیازی به بخیه زدن پوست نداشته باشید و پوست به طور خود به خود بهبود پیدا کند.

چه مدت طول می‌‌کشد تا اسکار آکنه از بین برود؟


معمولاً اسکار آکنه خفیف به طور خود به خود و طی مدت ۳ تا ۶ ماه از بین می‌‌رود اما آکنه شدید هرگز به طور کامل از بین نخواهد رفت. استفاده از اقدامات مراقبتی پیشگیری کننده مانند اجتناب از دستکاری کردن آنها و مراجعه به پزشک می‌تواند فرایند ترمیم پوست را سرعت ببخشد. زمان لازم برای درمان اسکار آکنه به شرایط فردی شما، علائم و نشانه‌هایی که دارید و نحوه واکنش بدن به درمان بستگی دارد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: drmehrabian.com



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر