موضوعات وبسایت : زیبایی، پزشکی و سلامت
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی
تست شخیصت شناسی

Rmr چیست

نویسنده : حسین رمضانی | زمان انتشار : 04 اسفند 1399 ساعت 12:41

تست شخیصت شناسی
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

اندازه گیری سوخت و ساز پایه

bmr-min.png

در بسیاری از افراد با گرفتن رژیم های غذایی غیراصولی و نادرست،  بدن دچار تغییر در متابولیسم شده و دیگر به رژیم غذایی جهت کاهش  وزن پاسخ نمی دهد و باعث می شود که انگیزه فرد جهت ادامه درمان کاهش یافته یا به سمت روش  های خطرناک روی آورند. در این مرکز  با  استفاده از تکنولوژی کالریمتری  غیر مستقیم  که در آن از  میزان  اکسیژن  مصرفی و دی اکسید کربن دفعی در گاز های تنفسی استفاده می شود، می توان میزان سوخت و ساز و متابولیسم  افراد را تعیین کرد و سپس   رژیم غذایی  مخصوص  با میزان متابولیسم افراد توسط متخصص تغذیه طراحی شده و مراجعه کنندگان با روش علمی و دقیق و با احتمال شکست کم  موفق به کاهش وزن های پیوسته و مناسب می شوند.
میزان متابولیسم استراحت یا RMR (Resting Metabolic Rate) میزان انرژی است که بدن شما هنگام استراحت کامل می سوزاند. می توانید میزان متابولیسم استراحت خود را محاسبه کنید تا ببینید بدن شما چه مقدار کالری برای انجام وظایف اساسی مانند تنفس و گردش خون نیاز دارد. میزان متابولیسم استراحت یا  RMRشما بخشی از کل انرژی مصرفی شما یا TEE (Total Energy Expenditure) است که هر روز می سوزانید.

متابولیسم چیست؟

bmr1-min.png

ما اغلب به گونه ای در مورد متابولیسم صحبت می کنیم که یک مکانیسم واحد در بدن است، اما اینطور نیست. متابولیسم (از جمله میزان متابولیسم استراحت) شامل عملکرد های طبیعی است که همیشه در بدن شما اتفاق می افتد و میزان وقوع آن عملکردها میزان متابولیسم شما می باشد.
بدن شما مواد غذایی را که مصرف می کنید به انرژی تبدیل می کند تا بتواند عملکردهای اساسی و پیچیده مانند تنفس یا حرکت را میسر کند. این فرآیند متابولیسم نامیده می شود. در واقع کل فرایند متابولیسم یک سری اقدامات شیمیایی است که بدن شما را زنده و سالم نگه می دارد.
هر غذایی که می خورید حاوی مواد مغذی است، بدن شما مواد مغذی را جذب کرده و آنها را به واحدهای گرما یا کالری تبدیل می کند. انرژی یا کالری غذایی که توسط غذا تأمین می شود بلافاصله مورد استفاده قرار می گیرد یا برای استفاده های بعدی در بدن شما ذخیره می شود. کالری اضافی معمولاً به عنوان چربی ذخیره می شود.


RMR یا میزان متابولیسم استراحت چیست؟

bmr2-min.png

میزان متابولیسم استراحت، انرژی لازم برای انجام ابتدایی ترین عملکردها در هنگام استراحت بدن است. این کارکردهای اساسی شامل مواردی مانند تنفس ، گردش خون یا عملکردهای اساسی مغز است. میزان متابولیسم استراحت اغلب با میزان متابولیسم پایه یا Basic Metabolic Rate (BMR) قابل تعویض است. در حالی که RMR مقدار کالری است که بدن در هنگام استراحت می سوزاند محسوب می شود، میزان متابولیسم پایه (BMR) حداقل کالری است که بدن شما می سوزاند تا حیات داشته باشد، بدون اینکه تحت تأثیر عوامل خارجی باشد.
اگرچه BMR کمی دقیق تر است ولی تفاوت آن با RMR فقط در برخی شرایط خاص بالینی است؛BMR در حالت استراحت فیزیکی( به صورت درازکش) و ذهنی در محیط خنثی از نظر دما، در ابتدای صبح قبل از هر نوع فعالیت جسمانی و 12-10 ساعت بعد از دریافت غذا، نوشیدنی یا نیکوتین انجام می گیرد. با این حال RMR  یک تخمین از BMR است و برای تعیین نیازهای کالری روزانه شما مناسب است و محاسبه آن آسان تر می باشد. در حال حاضر به علت مشکلات اندازه گیریBMR ، میزان RMR اندازه گیری می شود که در بیش تر موارد مقدار آن 20 – 10 % از BMR بیشتر است.
میزان متابولیسم پایه یا BMR برای افراد مختلف متفاوت است. عواملی که بر BMR شما تأثیر می گذارد شامل وزن، جنس، سن و ترکیب بدن شما می باشد. به عنوان مثال ، کسی که بسیار بزرگ و عضلانی است برای حفظ بدن خود در حالت استراحت ، نیاز به انرژی بیشتری (کالری بیشتری) دارد تا کسی که بسیار کوچک است.
می توانید میزان متابولیسم پایه را به صورت تقریبی محاسبه کنید. معادله هریس بندیکت اغلب برای برآورد میزان متابولیسم پایه (BMR) یا میزان متابولیسم استراحت (RMR) استفاده می شود.
معادله هریس بندیکت برای محاسبه میزان متابولیسم پایه (BMR):
مردان: 88.362+ (13.397 × وزن ]کیلوگرم[) + (4799 × قد ]سانتیمتر[) – (5.677 × سن ]سال[)
زنان: 447.593+ (9.247 × وزن ]کیلوگرم[) + (3.098 × قد ]سانتیمتر[) – (4.330 × سن ]سال[)

آیا BMR من عادی است؟

bmr3-min.png

هنگامی که BMR خود را می دانید ، ممکن است وسوسه شوید که BMR خود را با افراد دیگر اطراف خود مقایسه کنید و شاید تعجب کنید که BMR شما طبیعی است یا خیر. اما BMR هر فرد متناسب با شرایط بدنی خود اوست، بنابراین انتظار نداشته باشید که BMR شما مطابق BMR دوستان یا اعضا خانواده شما باشد.
طبق منابع معتبر:
زنان: میانگین BMR  1400 کالری در روز
مردان: میانگین  BMR بیش از 1600 کالری در روز
آیا می توانم RMR خود را تغییر دهم؟
اگر وزن بدن خود را تغییر دهید ، میزان متابولیسم پایه شما نیز تغییر خواهد کرد. افزایش وزن منجر به افزایش BMR شما می شود ، در حالی که کاهش وزن باعث کاهش BMR شما می شود. همچنین ، با افزایش سن ، میزان متابولیسم پایه معمولاً کاهش می یابد. اما به غیر از این موارد، شما واقعاً نمی توانید میزان متابولیسم پایه خود را به طور محسوسی تغییر دهید.


عوامل تاثیر گذار بر میزان متابولیسم پایه:

bmr4-min.png

عوامل تاثیر گذار بر میزان متابولیسم پایه عوامل مختلفی هستند که از شخصی به شخص دیگر متفاوت می باشد. جثه و ترکیب بدن دارای بیشترین تاثیر می باشند.
جنس: تفاوت های جنسی در میزان متابولیسم پایه به طور عمده به تفاوت در اندازه و ترکیب بدن مربوط می شود. زنان با وزن و قد یکسان به علت داشتن نسبت بیشتر  چربی به توده عضلانی، 5 تا 10 درصد میزان متابولیسم پایه کمتری دارند.
وضعیت هورمونی:  وضعیت هورمونی می تواند میزان متابولیسم پایه را تحت تاثیر قرار دهد، به ویژه در افراد مبتلا به اختلالات غددی مانند هایپرتیروئیدیسم و هیپوتیروئیدیسم که به ترتیب موجب افزایش یا کاهش انرژی مصرفی می شوند.
میزان متابولیسم پایه زنان در دوره قاعدگی دچار نوسان می باشد. برخی از مطالعات نشان داده اند که در طول بارداریBMR  به تدریج افزایش می یابد که ناشی از رشد رحم، جفت و بافت های جنینی و افزایش کار قلب مادر می باشد.
دما: تب، سبب افزایش میزان متابولیسم پایه به مقدار 13 درصد به ازی هر درجه افزایش دمای بالاتر از 37 درجه می شود.
آب وهوا: میزان متابولیسم پایه به شدت تحت تاثیر دمای محیط می باشد. میزان متابولیسم پایه در افرادی که در آب و هوای گرمسیری زندگی می کنند بالاتر است. ورزش در دمای بالاتر از 37 درجه به علت افزایش فعالیت غدد عرق سبب افزایش تقریبی 5 درصد در بار متابولیکی می شود. میزان افزایش متابولیسم انرژی در محیط های بسیار سرد به عایق سازی حاصل از چربی بدن و لباس بستگی دارد.
سایر عوامل: مصرف کافئین، نیکوتین و الکل باعث تحریک میزان متابولیسم پایه می شود. همچنین تحت شرایط استرس و بیماری (بر اساس وضعیت بالینی) انرژی مصرفی ممکن است افزایش یا کاهش یابد، ولی در شرایط گرسنگی و دوره های مزمن رژیمی و در افراد دچار پرخوری عصبی میزان متابولیسم پایه کاهش می یابد.
 


آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: www.angabinteb.com



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر