موضوعات وبسایت : زیبایی، پزشکی و سلامت
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی
تست شخیصت شناسی

ماسک برای سیاهی دور دهان

ماسک برای سیاهی دور دهان

نویسنده : معین | زمان انتشار : 06 اسفند 1399 ساعت 22:02

لکه‌های تیره در اطراف دهان شما به دلیل میزان بالای ملانین تیره کننده پوست در نواحی خاصی از پوست شما می‌باشد. این ملانین می‌تواند توسط محرک‌هایی از داخل و خارج بدن شما شروع به کار کند. این حالت ملانین هایپر پیگمنتیشن نامیده می‌شود. پوست در اطراف دهان شما نازک است. این وضعیت می‌تواند منجر به تغییر رنگ، خشکی پوست و چین و چروک دهان شود. این مشکلات به داخل پوست نفوذ نمی‌کنند، بنابراین احتمالا به درمان تهاجمی نیازی ندارید. شما می‌توانید به راحتی از طریق درمان یا لایه برداری پوست، از تغییر رنگ پوست خود خلاص کنید. اگر مطمئن نیستید که چه چیزی باعث تیره شدن ناحیه اطراف دهان شما می‌شود، یک متخصص پوست قادر به تشخیص مشکل و پیشنهاد درمان خواهد بود. تغییرات ایجاد شده در پوست می‌توانند نشانه‌های اولیه از علائم هشدار دهنده سرطان پوست و سایر اختلالات جدی باشند، بنابراین عاقلانه است که برای بررسی علائم خود به یک پزشک مراجعه کنید.

تست شخیصت شناسی
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

جهت مشاوره درمان تیرگی و سیاهی دور دهان با کلینیک رازی تماس بگیرید ۰۲۱۸۸۳۳۴۰۲۹ 

دلایل


علت تیرگی دور دهان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

قرار گیری در معرض خورشید

ممکن است ماه‌ها یا حتی سال‌ها طول بکشد تا این خوشه‌های قهوه‌ای تیره در اثر قرار گیری در معرض نور خورشید بروز یابند. هنگامی که ظاهر می‌شوند، معمولا از بین نمی‌روند، مگر اینکه درمان شوند. این تغییر رنگدانه در نزدیکی سطح پوست باقی می‌ماند، بنابراین شما می‌توانید با کرم‌ها و اسکراب‌ها آن را درمان کنید. برای پیشگیری از لکه‌های ناشی از خورشید یا جلوگیری از بدتر شدن آن‌ها به صورت روزانه از کرم ضدآفتاب استفاده کنید.

ملاسما (کلو آسما)

این نقاط متقارن تیره، ناشی از تغییرات هورمونی در هنگام استفاده از داروهای ضد بارداری یا در دوران حاملگی می‌باشند. هنگامی که این تغییر هورمونی با قرار گرفتن در معرض آفتاب همراه می‌شود، لکه‌های تیره می‌توانند بر روی گونه‌ها، پیشانی و لب بالایی ظاهر شوند. این فرم هایپر پیگمنتیشن به راحتی باز می‌گردد، حتی اگر درمان شود.

رنگدانه‌های بیش از حد پوست پس از التهاب

ممکن است لکه‌های تیره پس از سوختگی، جوش یا سایش پوست ایجاد شوند. این حالت به ویژه در پوست‌های تیره‌تر رایج است اما می‌تواند برای هر کسی اتفاق بیفتد. در این حالت، ملانین در عمق پوست شما است و لکه‌های تیره ممکن است 6 تا 12 ماه طول بکشد تا از بین بروند.

درمان تیرگی دور دهان


روش‌های زیادی برای درمان سیاهی دور دهان وجود دراد که تعدادی از آن‌ها عبارتند از:

پوست را به  صورت روزانه با یک لایه بردار ملایم صورت تمیز کنید

لایه برداری، سلول‌های مرده پوست را برداشته و در طول زمان ممکن است نواحی تیره اطراف دهان شما را از بین ببرد. شما می‌توانید از یک ماده شیمیایی یا یک لایه بردار فیزیکی استفاده کنید. لایه برداری شیمیایی می‌تواند برای درمان نواحی تیره بهتر باشد چرا که پوست را مانند یک لایه بردار فیزیکی، که می‌تواند مشکل را تشدید کند، تحریک نمی‌کنند.

از کرم‌های تجویزی استفاده کنید

اگر تیرگی دور دهان و لکه‌های شما از بین نرود، ممکن است متخصص پوست یک کرم دارویی مانند هیدروکینون تجویز کند. هیدروکینون سلول‌های تولید کننده رنگدانه را محدود می‌کند و تولید تیروزیناز پوست شما را کاهش می‌دهد. لکه‌های تیره با تولید رنگدانه‌های کم‌تر به سرعت برطرف می‌شوند. بیشتر بیماران اولین علائم روشن شدن پوست را در عرض چند روز مشاهده می‌کنند و اثرات عمده در طی شش هفته بروز می‌یابند. پس از درمان، می‌توانید از یک کرم بدون نسخه استفاده کنید تا رنگدانه روشن را حفظ کنید.

درمان لیزر را امتحان کنید

لیزرها به عنوان با دوام‌ترین و موثرترین روش برای درمان تغییرات پوستی که به سطح پوست نزدیک هستند، شناخته می‌شوند. با این حال، فرآیند لیزر رنگدانه‌های پوست همیشه دائمی نیست. این اثر به ژنتیک شما، قرار گیری در معرض اشعه UV و عادت‌های مراقبت از پوست وابسته است. لیزرها همچنین نسبت به سایر روش‌ها هزینه‌برتر هستند.

از یک لایه بردار گلیکولیک یا اسید سالیسیلیک استفاده کنید

متخصص پوست شما ممکن است این لایه بردارها را برای دستیابی و درمان سلول‌های آسیب دیده در عمق پوست شما و رفع تیرگی اطراف دهان پیشنهاد کند. توجه داشته باشید که این درمان‌ها دائمی نیستند. با توجه به زمینه ژنتیکی شما برای لکه‌های تیره و میزان قرار گیری در معرض اشعه ماوراء بنفش، لکه‌هایتان ممکن است به زودی طی چند هفته یا چند سال بعد بازگردد. از نور خورشید دور باشید، هنگام بیرون رفتن از کرم ضد آفتاب استفاده کنید و لکه‌های تیره خود را زود هنگام درمان کنید تا مطمئن شوید که درمان شما دوام بیش‌تری دارد.

درمان‌های طبیعی

روش‌های درمان طبیعی زیادی برای درمان سیاهی دور دهان وجود دارد که تعدادی از آن‌ها عبارتند از:

آب لیمو

در یک کاسه کوچک، آب 1/4 لیمو را با 1 قاشق غذاخوری ماست یا عسل مخلوط کنید. صورت خود را با آب گرم بشویید تا منافذ باز شود. مخلوط لیمو را به صورت ضخیم روی قسمت‌های تیره بمالید، سپس اجازه دهید ماسک خشک شود. به آرامی پوست خود را با آب گرم تمیز کنید.

استفاده از آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا یا عصاره‌های تازه آن را روی نواحی تیره بمالید. این کار پوست شما را مرطوب می‌کند و به بهبودی آن کمک می‌نماید. اگر پوست شما در اثر قرار گیری در معرض نور خورشید تیره شده باشد، آلوئه ورا مفیدترین درمان خواهد بود.

ترکیب خیار رنده شده و آبلیمو

از مقدار نسبتا مساوی از هر ماده استفاده کنید، به اندازه کافی ناحیه تیره را پوشش دهید. مخلوط را در اطراف دهان خود قرار دهید و آن را 20 دقیقه روی صورت خود بگذارید. با آب گرم شستشو دهید. این درمان می‌تواند به بهبود پوست کمک کند.

استفاده از ماسک آرد و زردچوبه

با استفاده از 2 قاشق غذاخوری آرد گرم، 1/2 قاشق چای خوری پودر زردچوبه و نیم فنجان ماست خمیری تهیه کنید. خمیر را روی ناحیه تیره قرار دهید. برای مدت 30 دقیقه صبر کنید، سپس با آب گرم بشویید.

استفاده از اسکراب جوی دو سر

با یک قاشق غذاخوری بلغور جو دوسر، یک قاشق چای خوری آب گوجه فرنگی و یک قاشق غذاخوری ماست، اسکرابی تهیه کنید. مواد تشکیل دهنده را خوب مخلوط کنید. اسکراب را  3-5 دقیقه به آرامی روی پوست بمالید. بعد از 15 دقیقه آن را بشویید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: wanacenter.ir



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر