موضوعات وبسایت : زیبایی، پزشکی و سلامت
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی
تست شخیصت شناسی

طریقه تزریق آمپول بیوتین و بپانتین

طریقه تزریق آمپول بیوتین و بپانتین

نویسنده : معین | زمان انتشار : 17 اسفند 1400 ساعت 02:20

می‌دانیم که برای سلامت بدن لازم است تا رژیم غذایی سالم سرشار از مواد مغذی داشته باشیم. متأسفانه فراوری مواد غذایی و یا طریقه اشتباه پخت‌وپز احتمالا تا حد زیادی مواد مغذی را از بین می‌برد. اگر عادت بدغذایی داشته باشید حتما با کمبود مواد مغذی روبرو خواهید شد. علم پزشکی این مشکل را با تولید مکمل‌های غذایی رفع کرده است. بیوتین و بپانتین دو ویتامین از گروه ویتامین‌های B هستند که نقش تأمین انرژی را در بدن به عهده‌دارند. یکی از مهم‌ترین موارد مصرف این آمپول‌ها در درمان ریزش مو است. البته این مکمل‌ها به اشکال مختلف در بازار موجود هستند. در مواقع نیاز شدید بدن معمولا آمپول بیوتین و بپانتین توسط پزشک تجویز می‌شود. ما در این مقاله از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز روش مصرف آمپول بیوتین و بپانتین را توضیح داده‌ایم. با ما همراه باشید.

تست شخیصت شناسی
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

چرا باید به میزان کافی ویتامین دریافت کنیم؟

شاید بدنمان به‌طور روزانه به میزان کمی از ویتامین‌ها نیاز داشته باشد، اما باید بدانید که اگر همین میزان کم را به بدن نرسانیم با مشکلات زیادی روبرو خواهیم شد. اولین مواد غذایی که با شنیدن نام ویتامین‌ها به ذهنمان می‌آید، میوه‌ها و سبزی‌ها هستند. اگر رژیمی متعادل و متنوع داشته باشیم هرگز با کمبود ویتامین‌ها روبرو نمی‌شویم. بیوتین و بپانتین که جزو ویتامین‌های گروه B هستند، در جامعه به‌عنوان ناجی موها شناخته می‌شوند. این موضوع به این دلیل است که در اکثر مواقع به دلیل اثرگذاری عالی این دو ویتامین بر مو و ناخن‌ها برای افراد با مشکل ریزش مو و یا ناخن شکننده تجویز می‌شود.

ازآنجایی‌که مو عامل تأثیرگذاری در زیبایی فرد محسوب می‌شود، این ویتامین‌ها برای فردی که از این مشکل رنج می‌برد حکم ناجی را دارند. مکمل‌های این ویتامین‌ها مانند آمپول بیوتین و بپانتین بیشتر به‌عنوان درمانی برای ریزش مو تجویز می‌شوند و البته کاربردهای درمانی بسیار دیگری نیز دارند و همچنین توجه به روش مصرف آمپول بیوتین و بپانتین نیز مهم است. به‌طورکلی ویتامین‌های گروه B در دسته ویتامین‌های محلول در آب قرار دارند. ازآنجایی‌که ویتامین‌های گروه B محلول در آب هستند، بدن مقدار اضافی آن‌ها را ذخیره نمی‌کند و از طریق ادرار از بدن خارج می‌شوند. بنابراین نگران اوور دوز این مکمل در بدن نباشید.

نقش بیوتین در بدن

بیوتین یکی از ویتامین‌های پیچیده گروه ویتامین‌های B محسوب می‌شود که به بدن کمک می‌کند مواد غذایی را به انرژی تبدیل کند. بیوتین یا همان ویتامین B7 و H ویتامینی محلول در آب بوده که برای سوخت‌وساز مناسب بدن و تولید آنزیم‌های مهم ضروری ‌است. برای جبران کمبود پزشکان مکمل یا آمپول این ماده مفید و همچنین روش مصرف آمپول بیوتین و بپانتین را به‌صورت صحیح تجویز می‌کنند. اما در اینجا نقش‌های بیوتین را در بدن به‌اختصار نام می‌بریم:

  • تنظیم سوخت‌وساز بدن: بسیاری از آنزیم‌ها برای عملکرد درست خود به بیوتین نیازمند هستند. بهتر است بدانید که این آنزیم‌ها در سوخت‌وساز کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها و پروتئین نقش دارند.
  • سلامت ناخن‌ها: بیوتین باعث محکم شدن ناخن‌ها شده و از شکنندگی آن‌ها جلوگیری می‌کند.
  • سلامت مو: ازآنجاکه بیوتین نقش مؤثری در تکثیر سلولی دارد، در رشد مو تأثیر بسیار زیادی می‌گذارد. همچنین با تأثیر روی آنزیم‌های مربوط به پرداز پروتئین‌هایی مانند کراتین، باعث ضخامت و محکم شدن موها می‌شود.
  • کاهش قند خون در افراد دیابتی: تراکم بیوتین در خون افراد دیابتی در مقایسه با افراد سالم تقریبا پایین‌تر است. بیوتین نقش مهمی در تولید قند و تبدیل آن به انرژی ایفا می‌کند. در حقیقت بیوتین در کنار عناصر کروم، روی و سایر مواد مغذی کاهش قند خون افرادی دیابتی را به همراه دارد.
  • کاهش کلسترول: بیوتین برای متابولیسم چربی‌ها در بدن مورداستفاده قرار می‌گیرد. بنابراین دور از انتظار نیست که باعث کاهش کلسترول بد خون شود.

نقش بپانتین در بدن

ویتامین B5 که یکی از ویتامین‌های گروه B است، به پانتوتنیک اسید و بپانتین معروف بوده و درواقع یک ویتامین آنتی‌اکسیدان محلول در آب محسوب می‌شود. مقدار کمی از این ویتامین تقریبا در همه غذاها یافت می‌شود. اما نقش‌های مؤثر این ویتامین در بدن عبارت‌اند از:

  • ضد استرس
  • کاهش کلسترول
  • کاهش بیماری‌های قلبی
  • تنظیم سیستم گوارش
  • کمک به تولید گلبول‌های قرمز خون
  • کمک به درمان افسردگی
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • کمک به رویش موها و جلوگیری از ریزش موها
  • کاهش علائم و جلوگیری از پیشرفت بیماری ام اس
  • کمک به بهبود زخم‌ها

همان‌طور که اشاره کردیم پزشکان برای جبران کمبود ویتامین‌های یادشده گاهی اوقات مکمل‌ها و یا آمپول‌هایی را تجویز می‌کنند. بیماران هم باید با روش مصرف آمپول بیوتین و بپانتین که در ادامه بیان خواهیم کرد، آشنا باشند.

عوارض کمبود بیوتین و بپانتین در بدن

همان‌طور که دانستید بیوتین و بپانتین از ویتامین‌های گروه B هستند. بعضی از عوامل مانند بارداری، مصرف الکل، استعمال دخانیات، مصرف بیش‌ازحد چای و قهوه، استرس، بیماری‌های عفونی، مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها و ورزش‌های سنگین نیاز بدن به این ویتامین‌ها را افزایش می‌دهند. به‌طورکلی افراد بزرگ‌سال بالای ۱۹ سال ۵ میلی‌گرم، زنان باردار ۶ میلی‌گرم و زنان شیرده ۷ میلی‌گرم در روز به ویتامین B5 نیاز دارند. همچنین میزان نیاز بیوتین در افراد مختلف به این صورت بیان‌شده است: نوجوانان بین سن ۱۴ الی ۱۸ سال روزانه به ۲۵ میکروگرم، بزرگسالان به ۳۰ میکروگرم، زنان شیرده و باردار به ۳۰ الی ۳۵ میکروگرم. در صورت وجود کمبود این دو ویتامین خاص در بدن با برخی علائم و عوارض روبرو خواهید بود.

برای مثال فردی که از کمبود این ویتامین‌ها رنج می‌برد شاهد ریزش مو، کاهش رشد مو، خستگی و بی‌حالی، افسردگی، مشکلات قلبی، افزایش خطر عفونت‌ها، افزایش حساسیت به انسولین، افزایش سطح کلسترول خون و کاهش سطح پتاسیم در بدن خواهد بود. برای مقابله با عوارض ناشی از کمبود آن‌ها همواره مکمل‌های موجود در بازار می‌توانند در کوتاه‌ مدت کمک بزرگی برای فرد باشند. پزشک در این موارد مکمل‌ها، روش استفاده و همچنین در مواردی آمپول با روش مصرف آمپول بیوتین و بپانتین به‌صورت صحیح را برایتان تجویز می‌کند.

موارد مصرف آمپول بیوتین و بپانتین

اگر به نقش‌های بیوتین و بپانتین در بدن دقت کرده باشید، اکنون به‌راحتی می‌توانید موارد مصرف آمپول بیوتین و بپانتین را حدس بزنید. درواقع پزشکان متخصص با توجه به کارکرد این دو ویتامین در بدن و بررسی شرایط جسمی و بیماری افراد شکل تزریقی این ویتامین‌ها را تجویز می‌کنند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید روش مصرف آمپول بیوتین و بپانتین معمولا به این صورت است که این دو آمپول با هم در دو عضله تزریق می‌شوند.

در حقیقت آمپول بیوتین و بپانتین زمانی تجویز می‌شود که عدم جذب قرص در فرد وجود دارد و یا فرد با مشکلات حادتری دست‌وپنجه نرم می‌کند. درمان ریزش مو یکی از رایج‌ترین موارد مصرف آمپول بیوتین و بپانتین محسوب می‌شود. افزون بر این ویتامین‌ها در افسردگی‌های خفیف، برای افراد دیابتی و برخی مشکلات پوستی نیز تجویز می‌شود و در درمان آلوپسی، که باعث طاسی یا ریزش نقطه یا سرتاسری شود می‌شود، نیز مؤثر هستند.

روش مصرف آمپول بیوتین و بپانتین

بهتر است بدانید آمپول بیوتین و بپانتین را باید طبق تجویز و دستور پزشک خود استفاده کنید. در حقیقت پزشک متخصص با توجه به سن، جنس و نوع مشکل فرد ممکن است روش مصرف متغیری را برای هر فرد تجویز کند. دوره معمول مصرف آمپول بیوتین و بپانتین برای درمان ریزش مو معمولا هفته‌ای ۱ بار تزریق و به مدت شش هفته در نظر گرفته می‌شود. البته برخی به بر این باور هستند که دوره درمان باید تا ۳ ماه ادامه پیدا کند.

ناگفته نماند ویتامین‌های B در بدن تولید انرژی می‌کنند، بنابراین اگر می خواهید دچار بی‌خوابی شبانه ناشی از مصرف آمپول بیوتین و بپانتین نشوید حتما آن‌ها را قبل از عصر تزریق کنید. این دو آمپول به‌صورت همزمان در دو عضله تزریق می‌شود. بهتر است که در کودکان تزریق صورت نگیرد و به‌جای مصرف آمپول بیوتین و بپانتین از قرص مصرف شود. بسته‌های این آمپول‌ها معمولا ۶ عددی بوده و انواع برندها از شرکت‌های داروسازی مختلف در بازار موجود هستند. دقت کنید که اگر از فشارخون، بیماری‌های قلب و عروق، کلیوی، حساسیت پوستی و سایر مشکلات رنج می‌برید، حتما از قبل از مصرف آمپول بیوتین و بپانتین با پزشک خود برای اطلاع از روش مصرف آمپول بیوتین و بپانتین مشورت کنید.

سخن پایانی

ویتامین‌ها وظایف مهمی را در بدن بر عهده‌دارند. برای دریافت روزانه تمام گروه‌های ویتامین‌ها بهتر است تمام گروه‌های مواد غذایی را در رژیم روزانه خود قرار دهید. بیوتین و بپانتین ویتامین‌های گروه B هستند. این ویتامین‌ها نقش بسیار پررنگی در جلوگیری از ریزش مو دارند. مکمل‌های بیوتین و بپانتین در اشکال مختلف در بازار موجودند که در مواقع خاص شکل تزریقی آن در کنار هم تجویز می‌شود. روش مصرف آمپول بیوتین و بپانتین بستگی به شرایط فرد دارد و طبق تشخیص پزشک توضیح داده می‌شود. این ویتامین‌ها در بدن تولید انرژی می‌کنند، پی بهتر است قبل از عصر تزریق شوند. دقت کنید که آمپول بیوتین و بپانتین را بدون تجویز پزشک مصرف نکنید.




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر